De vliegende auto: in onze fantasiewereld komt hij geregeld voorbij. Wellicht kan je je de vliegende Ford Anglia uit de Harry Potter-films nog herinneren, of de DeLorean-tijdmachine uit Back to the Future. Het idee van de vliegende auto lijkt in de realiteit abstract en onbereikbaar. Of toch niet? Maak kennis met het Nederlandse bedrijf PAL-V.
Dit item is tot stand gekomen in samenwerking met Hanna van der Nagel.
We zijn niet de enigen die belangstelling hebben in het bedrijf PAL-V. Voordat wij spraken met mede-oprichter en CEO Robert Dingemanse, stond hij een journalist van The Financial Times te woord. Later vertelde Robert dat zijn bedrijf per dag ongeveer vier verzoeken voor interviews en rondleidingen vanuit de binnenlandse- en internationale pers ontvangt. Het spreekt dan ook voor zich dat hij niet iedereen te woord kan staan, maar wij konden hem interviewen en tegelijkertijd een kijkje nemen in de keuken van dit bijzondere bedrijf.
“Het idee van een vliegende auto is niet nieuw, daar wordt al honderd jaar over nagedacht,” zegt Robert Dingemanse. “Vliegen doe je van een punt waar je niet wilt vertrekken, naar een punt waar je niet wilt zijn. Dus dat is niet echt heel handig. Op een gegeven moment zijn we gaan kijken: kun je nu echt van deur tot deur met je vliegtuig. Op die manier is de PAL-V ontstaan. Het bedrijf is ooit gestart met twee man in 2007 en inmiddels is het uitgegroeid naar een bedrijf van meer dan 70 man.”
PAL-V richt zich niet alleen maar op de Nederlandse markt. Juist buiten Nederland is men bijzonder geïnteresseerd in de vliegende auto. “Het is een product wat eigenlijk in de Nederlandse markt maar een heel beperkte toepassing heeft. We verkopen veel meer in Nederland dan we verwacht hadden, maar in het buitenland is er natuurlijk veel meer ruimte, wordt er veel meer gevlogen en zijn de afstanden groter. Dus ja, we zijn in heel Europa actief en hebben ook klanten in heel Europa. We zijn daarnaast actief in Noord-Amerika en inmiddels ook in het Midden-Oosten. PAL-V is vanaf het begin een multinational.”
Is de drempel dan niet heel hoog om de PAL-V ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken? Dat valt volgens Robert Dingemanse wel mee. “Als je kijkt naar de PAL-V is het in de lucht gewoon een sportvliegtuigje en op de weg is het driewielig voertuig dat je met je gewone rijbewijs mag rijden. Vliegen moet je natuurlijk leren voor je eigen en andermans veiligheid. Dus je moet je brevet halen. Dat brevet is een gyrocopterbrevet, de makkelijkste en veiligste manier van vliegen. Je kunt dit relatief snel halen, het kost je ongeveer 40 uur aan lessen voordat je je vliegbrevet hebt.” Daarnaast is de PAL-V zo gebouwd dat hij past binnen bestaande regelgeving. Op deze manier kan de PAL-V in bijna 70 landen wereldwijd zonder problemen verkocht en geleverd worden. Dit maakt het bedrijf ook uniek; volgens Robert Dingemanse is er niemand anders in de wereld die op deze manier, dus binnen bestaande wet- en regelgeving, de vliegende auto in de markt zet. Straks kunnen klanten met een speciale PAL-V app (die de optimale combinatie van vliegen en rijden berekent voor de snelste route) en via speciaal toegewezen start- en landingsplekken het fileprobleem te lijf gaan.
Deze aanpak werkt, want er zijn veel gegadigden voor het productiemodel van PAL-V: de Liberty. “We verkopen veel meer dan we ooit gedacht hadden, daarom zijn we nu al bezig met plannen om de productiecapaciteit te vergroten. Het loopt hartstikke goed.” Diepe zakken moet je wel hebben, de eerste 90 exemplaren van de PAL-V Liberty kosten rond de 500.000 euro. De meeste klanten kopen de PAL-V vanwege de praktische reden dat ze sneller grote afstanden kunnen overbruggen. Maar ook de Nederlandse politie wil in 2020 gaan testen met de PAL-V. Wordt het dan straks niet overvol in de lucht? Robert Dingemanse zegt dat dat wel meevalt: “Drukte in de lucht is natuurlijk een zegen voor ons, wij hopen dat dat heel snel een heel groot probleem gaat worden. Maar de lucht is wel heel ruim, dus voordat je echt een probleem gaat krijgen praat je waarschijnlijk over tienduizenden in Nederland. Dan moet je natuurlijk aparte regels met elkaar gaan afspreken, dat was vroeger ook zo toen er geen auto’s waren en er opeens veel auto’s kwamen. De oplossingen hiervoor liggen al op de plank alleen niemand vliegt, dus nu zijn ze niet nodig. Wanneer dit wel vereist wordt, kunnen de systemen goedkoop en makkelijk geïmplementeerd worden.”
Robert Dingemanse verwacht in 2020 de eerste sleutels aan klanten te kunnen overhandigen. Deze maand beginnen er zelfs al enkelen met het nemen van lessen voor het gyrocopterbrevet. Dingemanse zou zelf uiteraard ook wel zo’n auto willen, “maar de eerste exemplaren zijn allemaal verkocht en er moet eerst wat geld verdiend worden voordat je het weer uit kunt geven. Ik vlieg wel eens en ik heb ook het voorrecht om soms in mooie landen te mogen vliegen. Mijn eerste vlieglessen met een gyrocopter heb ik in de duinen van Qatar gehad. Dat smaakte zeker naar meer!”
Voor aanvullende informatie en actuele updates kun je terecht op de website van PAL-V.
Geef een reactie