Prorail toont innovatie in Utrecht

schaalimg

 

-Utrecht, dinsdag 30 Maart

Het imago verbeteren en vooral duurzaamheid uitstralen. Dat was de boodschap die Prorail afgelopen week op de Railtech Europe beurs 2019 in de jaarbeurs in Utrecht wilde overbrengen. Als host van het evenement wist Prorail een aantal innovatieve projecten te tentoonstellen. Zowel innovaties op gebied van milieu als efficiëntie waren te bewonderen op de beurs.

Tijdens één van de vele workshops op de beurs toonden Jeanette van der Kruk van Prorail en Tobias Wittwer van GeoNext een nieuwe applicatie waarmee men bomen die te dicht langs het spoor staan in kaart kan brengen.. “door deze applicatie kunnen eventuele risicobomen worden gesnoeid of gekapt, dit zorgt voor verminderde vertraging” vertelde Tobias Wittwer. De releasedatum van deze applicatie is 1 juni 2019 vertelde Jeannete van der Kruk tijdens de workshop

Innovatie

Verder is Prorail van plan veel innovatieplannen op het gebied van energie en milieu toe te passen. Zo wil het spoorbedrijf in 2030 energieneutraal zijn, dat wil zeggen dat het bedrijf evenveel of meer energie opwekt dan het gebruikt. Dit willen ze bij Prorail behalen door niet alleen de huidige systemen energie-efficiënter te maken, maar ook door op land dat eigendom is van het spoorbedrijf zonnevelden en windmolens te plaatsen.

Één van de punten waarop Prorail wilt verbeteren zijn de stations. “Door de verlichting LED te maken kan er een aanzienlijk deel energie worden bespaard”. Vertelt Jorien Maltha van Prorail Ook zal er op kleinere stations gebruik gemaakt worden van slimme verlichting, “dit betekend dat als er geen mensen op het station zijn de verlichting gedempt zal worden”. Verder zal er gekeken worden naar de liften die op stations gebruikt worden, en zo ook naar de roltrappen.

Groene stroom

Prorail heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen op het feit dat het zo veel grond heeft gekocht voor hoge prijzen. Het bedrijf is nu van plan om deze grond te gebruiken om energie op te wekken. “Het plan is om bij bijvoorbeeld grote spoorwegkruispunten zonnevelden aan te leggen, en op bepaalde punten langs het spoor aan de geluidswallen zonnepanelen aan te brengen” Vertelt Robin Schipper ,expert duurzaamheid. Ook heeft Prorail gemerkt dat op bepaalde punten al vrij dicht langs windmolens gereden wordt met treinen en is nu zelf van plan om dicht langs het spoor grote windmolens te plaatsen.

Het spoorbedrijf zegt echter wel dat er altijd ruimte blijft voor meer innovatie en laat weten dat dit niet de laatste railbeurs is die het gaat organiseren.


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *