Of je nu een doorgewinterde autoliefhebber bent of niet; het merk Mini doet bij iedereen wel een belletje rinkelen. De kleine, iconische autootjes kunnen rekenen op een grote schare aan trouwe fans, zowel van de ‘Classic Mini’ als de ‘New Mini’. Eens in de zoveel tijd komen de eigenaren van klassieke en nieuwe Mini’s bij elkaar, bijvoorbeeld op de British Cars & Lifestyle beurs in Rosmalen. Wij zijn erbij en vragen eigenaren naar hun auto’s en de bijbehorende verhalen.
Dit item is tot stand gekomen in samenwerking met Tjeerd Toepoel.
In georganiseerd verband
‘’Wij staan met de Mini Seven Club al jaren hier op de beurs. We hebben ook een goede samenwerking met de organisator, daarom vinden wij British Cars & Lifestyle ook een uitgelezen moment om een stand neer te zetten en onze leden uit te nodigen om langs te komen.”, aldus Natascha van der Heiden van de Mini Seven Club. “Verder organiseren wij onze eigen meetings en hebben we clubdagen waar Mini-eigenaren uit alle hoeken van het land naartoe komen.’’ De Mini Seven Club bestaat inmiddels al 57 jaar en het ledenbestand bestaat uit eigenaren van zowel klassieke als nieuwe Mini’s. ‘’We waren oorspronkelijk een Classic Mini-club, maar toen de nieuwe Mini in 2001 uitkwam hebben we al heel snel het besluit genomen dat eigenaren van dit model ook welkom zijn. In het begin zag ik ze niet zoveel, maar in de loop der jaren steeds meer.’’ Natascha bezit zelf ook een aantal Mini’s: twee klassiekers uit de jaren ’60 en een nieuwe Mini voor dagelijks gebruik. ‘’Een nieuwe Mini is comfortabel vergeleken met een classic en kan – dan heb je het echte kartgevoel – zó snel door de bochten heen!’’
Het beste van twee werelden
Het moderne hoeft het oude dus niet uit te sluiten, zo blijkt. Gedurende de dag spreken we meer leden van de club die het bezit van een oude en een nieuwe Mini combineren. “Ik heb een Mini Clubman Cooper S”, zegt clublid Inge Polman, “Hij heeft veel vermogen, dus dat maakt het ook wel erg leuk om ermee te rijden. Het is gewoon een luxe auto, in een klassieke Mini is het soms wel behelpen en hard werken, vooral als je een sportuitvoering hebt met kleine bandjes. De nieuwe Mini is gewoon echt een fijne, luxe auto om in te rijden.” Dit feit betekent echter niet dat Inge haar klassieke Mini’s niet regelmatig mee naar buiten neemt. Ze is al van kinds af aan liefhebber van het merk en bezit twee klassieke Mini’s: een 1.3 uit 1991 die is omgebouwd tot rally-auto en een wat ouder model uit 1977 in cabriolet-uitvoering. “Ze staan wel in de garage als ik er niet mee rij, maar op het moment dat het mooi weer is, ja, dan ga ik zeker rijden. Moet je van genieten, zo’n auto! Ik rij vaak mee met de toerritten van de club. We gaan deze zomer nog weer naar Londen, dan doen we mee met een grote rit van Londen naar Brighton. We rijden dan met bijna 3.000 klassieke Mini’s van Londen naar de kust!”
Rijden en sleutelen
Klassieke auto’s hebben soms wat liefde nodig, wat betekent dat er ook veel sleutelaars onder de leden zijn. De familie Consent uit het Brabantse Bakel is zo’n echte sleutel-familie. Marij Consent rijdt dagelijks in haar klassieke Mini Cooper. Haar echtgenoot en haar zoon hebben 15 Mini’s staan waar ze aan sleutelen. “Op de beurs zijn meerdere Mini’s van ons tentoongesteld, maar ik vind wel dat je als eigenaar regelmatig met de klassieke Mini’s moet rijden. Bij ons zeggen de mannen ook: de Mini is om in te rijden, dan heb je er ook de minste problemen mee. Mochten er problemen zijn, dan kunnen ze bij ons zelf thuis alles oplossen. Dat is wel heel erg handig met zo’n klassieke Mini, want anders kunnen de kosten hoog oplopen.” De familie Consent is besmet met het Mini-virus door zoon Pim, die na het halen van zijn rijbewijs meteen een klassieke Mini kocht. Ze hebben in hun dorp Bakel ook een eigen club opgericht: de Bakelse Mini Club. Vanuit deze club organiseert de familie toertochten en het jaarlijkse Classic Car Event in Bakel. “Het is gezellig dat je zo’n hobby met het hele gezin kunt delen”, zegt Marij. “Mijn dochter gaat binnenkort trouwen en haar vriend heeft dus ook enkele Mini’s in zijn bezit, dus het is dan echt een dagje weg met heel de familie en de Mini’s.”
Het verhaal achter de auto
Het is duidelijk dat de Mini-eigenaren grofweg te verdelen zijn in twee verschillende categorieën: klassiek en modern. Toch is het zo dat eigenaren van klassieke Mini’s veelal een modern exemplaar hebben voor dagelijks gebruik. De ‘New Mini’ is een stuk comfortabeler dan de klassieker, maar biedt volgens de eigenaren nog wel een groot deel van de charmes van de originele Mini. De twee verschillende categorieën Mini’s kunnen zelfs samenkomen in één auto, zo bewijst Jan van Burik met zijn Mini One uit 2004. “In 1963, ik was toen nog een jongetje 12, kocht mijn vader als stadsauto een Morris Mini 850 in de kleur ‘Old English White’.”, zo vertelt Jan. “Daar was ik als kind ook erg aan gehecht. Overigens heeft mijn vader de auto niet lang gehouden. In 2004 had ik voor mijn kantoor zelf een auto nodig en toen dacht ik weer aan die allereerste witte Mini. Deze Mini heb ik samen met mijn zoon samengesteld. Zowel de kleur, de spiegels als de kleur van lampjes hebben we zoveel mogelijk laten aansluiten bij die witte Morris 850 uit 1963. Als ik met de Mini bij mijn klanten kwam, zeiden ze: ‘Goh, wat heb jij een leuke auto bij je!’. We zijn er vorig jaar in december nog mee naar de Franse Alpen geweest om te skiën, zonder enig probleem.”
De witte Mini One van Jan lijkt op het eerste gezicht gewoon op een doorsnee New Mini, maar de auto heeft een verhaal. Of de Mini nu nieuw of oud is, hun eigenaren zijn allemaal even trots en gepassioneerd. Het merk breekt door de barrière van de tijd en weet ‘vroeger’ en ‘nu’ op een prachtige manier met elkaar te verenigen!
Beluister en bekijk hieronder de interviews met de eigenaren!
Geef een reactie