Supermarkten of klanten in crisis?


Veel mensen hebben weinig werk, maar bepaalde groepen moeten zeker een tandje bijzetten. Dit zijn niet alleen de mensen die in de zorg werken, ziekenhuis medewerkers, en schoonmakers, maar ook de supermarktmedewerkers moeten flink aan de bak.
Afgelopen weken zag ik een aantal filmpjes voorbij komen. Filmpjes van mensen die elkaar de hersens inslaan over een pak wc papier, filmpjes van lege schappen en menen met gigantische karren vol met voedsel.
Ook toen ik zelf naar de supermarkt in de stad ging trof ik lege schappen aan. Het enige wat ik nog vers kon krijgen was een zak gesneden worteltjes en een zakje rucola.
Silke is een medewerker bij mijn lokale Albert Heijn. Zij wilde wel even met mij praten over wat er nou veranderd is in de supermarkten en hoe chaotisch het nou echt is.

Hoe is het om nu in een supermarkt te werken?
Het is niet echt anders, je moet wel iets harder werken omdat er meer vracht is. Maar er werken gewoon meer mensen op een dag zodat het werk een beetje verspreid wordt.

Gedragen mensen zich anders in de supermarkt?
Nee, dat heb ik niet echt gemerkt. Er zijn alleen wel limieten op paracetamol bijvoorbeeld.
Je krijgt wel meer vragen over bepaalde producten. Maar die zijn er dan meestal al niet meer.

Is het beleid van de supermarkten veranderd?
Zaterdagochtend is de vers ploegendienst vervroegd omdat vers meer verkocht wordt.

Grootste omzet ooit, zie je hier iets van?
Ja, zeker, mensen die laat werken hebben vaak niks meer te eten omdat er zoveel wordt verkocht. Daarom is er een ouderen/belangrijke beroepen uurtje ingelast.

Worden bepaalde producten meer verkocht?
Er wordt heel veel koffie verkocht. Ik denk omdat mensen thuis werken en geen koffie drinken op werk.
Voor de rest niet echt, iets minder paaseieren dan alle voorgaande jaren omdat alle Pasen gerelateerde evenementen niet door gaan.


Filiaal Warnsveld

Voor de werknemer veranderde er in de periode van halverwege maart dus niet zo veel. Maar hoe was het voor het filiaal zelf? Ik spreek met de manager van Albert Heijn Warnsveld over het het begin van de lockdownperiode.

Wat was de grootste verandering aan het begin van de quarantaine periode?

Het kwam er op neer dat mensen bang waren dat er te weinig spullen zouden zijn, wat als gevolg had dat mensen paniekaankopen gingen doen. Ook in onze winkel was het wc papier helemaal op voor een paar dagen. Dit hamstergedrag was niet nodig. Alleen de logistiek was een week of twee door de war. Daarom leek het of veel producten op waren. Maar eigenlijk was het enige probleem dat vrachtwagens niet snel genoeg de producten naar de winkels konden brengen.

Was het heel anders om in die periode te weken?
Ja, het was behoorlijk chaotisch. Maar de logistiek wordt door het hoofdkantoor van Jumbo geregeld, dus we konden eigenlijk niet zoveel doen aan de tekorten in de winkels behalve wachten. Voor de normale werknemers was het een goeie tijd. We konden ze allemaal veel meer uren geven.

Hoe was de omzet in die eerste lockdown weken?
De omzet was behoorlijk hoog. Ik denk het hoogste dat hij ooit geweest is in zo’n korte periode.


Ik denk dat we kunnen concluderen dat alle paniekaankopen en ruzies om wc papier nergens voor nodig zijn. De supermarkten kunnen de verhoogde vraag gemakkelijk aan. Het is eigenlijk alleen maar goed nieuws voor jongeren. En bijbaantje bij de super op de hoek zit er zeker in.

Ik ben Jonathan, een enthousiaste werkplaatsleerling. Ik plaats vooral korte verhalen, en ik maak filmpjes!
Mijn portfolio website is: https://jonathanfabri5199.wixsite.com/website