Tweedehands speelgoed steeds populairder  

‘’We moeten zuiniger omgaan met onze grondstoffen en zoals ik al zei is er al meer dan genoeg speelgoed op deze wereld’, stelt Roel Beumer van de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland. Hij reageert hiermee op de stijgende inflatie die alles en iedereen raakt. Door stijgende prijzen kunnen steeds meer mensen geen nieuwe spullen betalen. Veel consumenten maken zich zorgen over de kosten van de feestdagen. Juist hierdoor wordt tweedehands speelgoed meer populair. 

‘’Kijk naar speelgoed door de ogen van een kind,’’ klinkt het in het reclamespotje van Marktplaats. Voor een kind maakt het niet uit of speelgoed tweedehands is of nieuw. Voor veel ouders is dit de oplossing voor cadeautjes met de feestdagen. Ten opzichte van vorig jaar kopen meer ouders  tweedehands speelgoed. Marktplaats ziet een stijging van ongeveer 10% ten opzichte van vorig jaar. 

Roel Beumer van de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) merkt dit ook. ‘’Het blijkt (zie de reclame van Marktplaats) dat kinderen het verschil helemaal niet merken tussen nieuw en tweedehands speelgoed. Een heleboel kinderen hebben al genoeg of zelfs veel te veel speelgoed, dus zou wat ons betreft ook de donatie bij kringloopbedrijven nog wat meer mogen stijgen.’’ Naast het feit dat veel ouders het financieel zwaar hebben, willen consumenten ook meer duurzaam zijn. Het hergebruiken van speelgoed is volgens de brancheorganisatie beter dan constant nieuw speelgoed produceren. ‘’Door het imago van tweedehands goederen (in dit geval speelgoed) te verbeteren, kan er nog breder een gedragsverandering bij de consument worden veroorzaakt,’’ zegt Beumer.  

Adri de Vries van Kringloop Ermelo vindt het ook goed dat mensen steeds sneller kiezen voor tweedehands speelgoed. ‘’Kinderen zijn snel uitgekeken op speelgoed. Het wordt dan vaak weer ingeleverd en dan kan een ander kind er weer mee spelen.’’ Uit onderzoek van I&O Research blijkt dat Nederlanders steeds bewuster zijn over duurzame keuzes. Hierin is een duidelijke toename ten opzichte van 2020. ‘’Mensen hebben minder te besteden, dus is de kringloop een mooi alternatief. Veel mensen zijn bewuster qua duurzaamheid. Ze kiezen dan eerder voor tweedehands,’’ vertelt de Vries. 

Doordat het leven steeds duurder wordt en duurzaam leven meer belangstelling krijgt, zal de populariteit van tweedehands speelgoed blijven toenemen denkt de BKN. Bij de BKN zijn ze blij met de toename van tweedehands speelgoed. “Als er meer gedeeld, geleend en gedoneerd wordt, kunnen nog meer kinderen daarvan genieten. Vaak ligt het ook ergens op zolder of in een kast stof te vangen, terwijl andere kinderen er dolgelukkig van zouden worden. Dát is pas een mooie kerstgedachte, een ander nog een keer blij maken met jouw oude speelgoed!” aldus Beumer. 

Ik ben Fenna. Als journalist (op wieltjes) heb ik een grote droom. Ik wil de stem van de wereld worden op papier! Mijn grote passie is schrijven. Mijn interesses liggen bij rechtvaardigheid en cultuur. Hopelijk komt u mij tegen als columnist in de krant!

Geef een reactie

Your email address will not be published.