Bron: pixabay

f1-academy, een goed idee?

 

 
¨De W-series is de sluippost van de autosport¨ aldus Arjan Schouten, f1-journalist van het AD. De deelname van vrouwen is al jaren een punt van discussie in de Formule 1. Elke week weer zitten miljoen kijkers verspreid over heel de wereld aan de buis gekluisterd om te kijken naar dit spektakel. Ook zijn er op al die locaties elke keer weer duizenden fans die afreizen naar het circuit om een raceweekend bij te wonen. De atmosfeer, de fans en de actie tussen de coureurs maakt de formule 1 is een van de allergrootste sportevenementen van de wereld. Dit maakt dat het echter lastig is om als coureur een plekje te krijgen in deze competitie. Het is niet voor niets een van de meest prestigieuze sporten waar je aan mee kan doen. Nu de vrouwen nog. 
 

Tot voor kort was formule 1 meer een mannensport dan een vrouwensport, toch was het geen verrassing dat in 2019 de keuze werd gemaakt om ook voor de vrouwen een hooggewaardeerde racecompetitie te starten. De zogeheten W-series was een feit. De opzet van de W-series was om vrouwelijke coureurs een kans te bieden om te schitteren in een raceauto en op deze manier misschien wel een hogere plek te krijgen in de formule 3 bijvoorbeeld. Dit liep echter anders dan verwacht. Corona sloeg toe en daarmee kreeg de W-series een valse start. Het probleem van de W-series is volgens Schouten dat het te veel op vrouwen gefocust is. ¨Er staat nergens dat vrouwen niet mogen racen in de Formule 1, met de W-series zet je een klasse op uitsluitend voor vrouwen¨. 

De W-series stopte dit jaar vroegtijdig maar zal volgend jaar wel terugkeren, maar naast de W-series komt er dit jaar nog een vrouwelijke raceklasse bij. De F1-academy is geschikt voor de jonge beginnende vrouwelijke coureur en ook hiermee hoopt de FIA dat er meer diversiteit ontstaat in deze grote raceklassen. Naast meer diversiteit binnen de sport is dit nog een verwoede poging om meer vrouwen de formule 3, de formule 2 en de formule 1 in te krijgen. Het vreemde is dat deze competities veel op elkaar lijken. Volgens Schouten zit er nauwelijks verschil tussen de W-series en de F1-academy. ¨ik vind het opmerkelijk dat ze hiermee gekomen zijn¨. Doordat er nu 2 competities zijn waar vrouwen in kunnen racen zou er verwarring kunnen ontstaan over waar een coureur nou eigenlijk heen moet. ¨die twee kunnen gewoon niet samen¨. Aangezien de W-series al met financiële problemen kampte maar wel blijft bestaan lijkt de oprichting van F1-academy een rare zet, stelt Schouten. Waarom geen fusie? ¨ Het is al moeilijk genoeg om een raceklasse voor vrouwen op poten te zetten dus bundel de krachten¨. 

Het is in het verleden gebeurd dat er vrouwen hebben gereden in de formule 1, volgens GP-blog journalist Femke Notermans is dit een beter idee dan een complete splitsing op basis van gender. Volgens Notermans zijn hier ook al manieren voor om dit te realiseren, ¨ er wordt al nagedacht om stuurbekrachtiging toe te voegen om het racen voor vrouwen minder zwaar te maken¨. Of dit ook gaat gebeuren is nog maar de vraag maar voor Notermans is het wel duidelijk, ¨ ik denk dat stuurbekrachtiging een stap is in de goede richting¨. De grootste raceklasse ter wereld is dus in transitie. In de toekomst zullen er veranderingen plaats gaan vinden, de vraag is wel of dit ook geld voor vrouwen in deze competitie. 

bron: pixabay

mijn naam is Frank Kleinheerenbrink en ik ben 19 jaar. Ik zit in de werkplaats van de opleiding jounalistiek en ik vind het leuk om te presenteren. verder heb ik een enorme passie voor auto´s, autosport en sport in het algemeen.

Geef een antwoord

Your email address will not be published.