Het appverbod, hoe staat het ermee?

Even snel je muziek aanzetten, of toch nog even dat appje eruit sturen. Tegenwoordig mag dat niet meer op de fiets. Sinds 1 juli 2019 kan je een boete krijgen voor mobielgebruik op de fiets. Laten we eens kijken wat deze nieuwe wetgeving heeft opgeleverd.

In de eerste twee maanden na het invoeren van de nieuwe wetgeving zijn er landelijk zo’n 878.000 boetes gegeven voor de overtreding. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Jusitieel Incassobureau (CJIB). Toch schrikt het verbod lang niet alle fietsers af. Voornamelijk de jongere generatie heeft maling aan het appverbod.

De nieuwe wetgeving is vooral gericht op de jeugd, aangezien deze groep hun mobiel vele malen vaker gebruikt op de fiets dan oudere generaties. Voor deze jongere generatie is het haast normaal geworden om met je mobiel bezig te zijn tijdens het fietsen. Marc Beijn, woordvoerder van Deloitte, heeft hierover te zeggen: ‘Wij doen jaarlijks onderzoek naar mobielgebruik. Wij zien nog steeds een toename in hoe vaak men op hun mobiel kijkt. Dat blijft doorgroeien. In het verkeer daalt het percentage mobielgebruikers wel.’

Uit cijfers kan toch geconcludeerd worden dat deze nieuwe wetgeving wel degelijk invloed heeft op het mobiel gebruik op de fiets. Uit een onderzoek van Deloitte blijkt namelijk dat het percentage mensen wat hun mobiel gebruikt op de fiets is gedaald met 13% sinds het verbod is ingesteld. ‘Dit is een heel groot verschil in een korte tijd. Het zou te toevallig zijn als dit niet door de wetgeving komt.’ geeft Beijn aan.

Fietsende mensen. Foto: pixabay

Als je kijkt naar de cijfers lijkt het appverbod aardig goed te werken. Maar als je kijkt naar de praktijk zie je toch iets anders. Edwin Koster van de Fietsersbond Zwolle heeft hierover te zeggen: ‘Wij zijn voor het veilig begeven in het verkeer, maar wij zijn niet helemaal overtuigd dat het appverbod nou echt gaat bijdragen aan de verkeersveiligheid. Het is een maatregel, maar hij wordt niet of nauwelijks gehandhaafd’.

Voornamelijk de jeugd trekt zich nauwelijks wat aan van de nieuwe wetgeving. Er worden vooral in de leeftijdscategorie 18 jaar tot 24 jaar boetes uitgedeeld. Uit onderzoek door het CBS blijkt dat zelfs 66% van de jongeren in deze leeftijdscategorie gewoon hun mobiel blijft gebruiken op de fiets.

‘Het begint met de beschikbaarheid van de mobiele telefoon. Iedereen heeft zo’n ding, hij zit eigenlijk altijd wel in je zak. Dat maakt het heel makkelijk om hem er even snel bij te pakken op de fiets.’ geeft Koster aan. Het mobielgebruik is dus een veel groter probleem, en begint eigenlijk bij de gemakkelijkheid van de mobiel. Koster geeft aan: ‘Als je de mobiel minder makkelijk te bereiken maakt, pak je hem ook minder snel.’

Het probleem is dus niet zomaar opgelost met een simpele wetgeving. Het appverbod blijkt wel dergelijk te werken, maar in kleine maten. Er zijn nog genoeg mensen die hun mobiel gebruiken op de fiets, en niet luisteren naar de nieuwe regel. Het mobielgebruik is een veel groter probleem waar niet zomaar een oplossing voor is te vinden.