Hoe transparant is de H&M?

De kledingindustrie telt zo’n 60 tot 75 miljoen arbeiders. De werkomstandigheden van de kledingarbeiders zijn erg slecht. Ze werken soms wel zestig tot honderd uur per week, hebben geen of korte pauzes en verdienen ook nog eens bar weinig. De organisatie Schone Kleren Campagne zet zich in voor de textielarbeiders en duurzame kleding.

Eind 2013 heeft H&M beloofd om in 2018 de lonen van circa 850.000 textielarbeiders te verhogen. Deze belofte is echter verdwenen en alle documenten zijn van de site van H&M afgehaald. De Schone Kleren Campagne ging hier achteraan en onderzocht 62 arbeiders werkzaam voor de productieketens van H&M. De arbeiders zijn afkomstig uit Cambodja, Bulgarije, India en Turkije. En ontvangen geen leefbaar loon. Ook overuren en op zondag werken moet geaccepteerd worden. Een door de Schone Kleren Campagne geïnterviewde arbeider uit India vertelde over de lonen. “De lonen liggen zo laag dat we overuren moeten maken om in onze basisbehoeften te voorzien,” Een recent onderzoek van de Schone Kleren Campagne laat zien dat de textielarbeiders van H&M onder de armoede grens leven. “We willen dat H&M met een roadmap komt met daarin concrete en meetbare stappen die resulteren in een leefbaar loon voor arbeiders in de productieketen van H&M.” vermeldt de Schone Kleren Campagne op hun website.

In 2013 bleek dat de zogenaamde conscious collectie, een collectie gemaakt door H&M met ’groene’ stoffen zoals biologisch katoen en gerecycled polyester helemaal niet zo ‘bewust’ was. In 2011 waren er zeker meer dan 2900 textielarbeiders flauwgevallen vanwege hun slechte werkomstandigheden. Dat gebeurde ook bij fabrieken waar H&M haar kleding laat produceren. 

Anno 2019 houdt H&M met de conscious collectie zich nog steeds bezig met sustainability, de duurzaamheid van de kleding. Maar een snelle zoekopdracht op de website van H&M laat zien dat de items van de collectie al vanaf €9,99 te verkrijgen zijn. Een merkwaardige prijs voor een product dat duurzaam de wereld is overgegaan. 

Afgelopen november hebben acht kledingmerken zich aangesloten bij de Transparency Pledge. Een internationale belofte om meer openheid te geven over de productielocaties van winkelketens. Hierdoor kunnen consumenten ontdekken waar hun producten gemaakt worden. De Transparency Pledge is tot stand gebracht door de Schone Kleren Campagne en acht andere vakcentrales en mensenrechtenorganisaties. “Wij zijn heel bij met deze ontwikkeling, het werd hoog tijd dat ook Nederlandse kledingmerken transparant worden wat betreft hun productie-locaties.” aldus Suzan Cornelissen van de Schone Kleren Campagne. Cornelissen voegde hier nog aan toe dat ze hoopt dat meer kledingmerken zich snel aansluiten.