De rampenhulpverlening van de toekomst

Image: Wings for Aid

Wings for aidis een bedrijf dat een drone heeft ontwikkeld die een zogenaamde ‘valdoos’ op een zeer precieze locatie kan laten vallen. De drone is bedoeld om medicijnen en andere eerste hulp middelen naar een rampgebied te brengen zonder dat daar mensenlevens bij in gevaar worden gebracht. Het bedrijf is in samenwerking met designbureau vanBerlo opgezet door initiatiefnemer Barry Koperberg.

“Ik kwam op het idee doordat ik op Radio 1 een verhaal hoorde over een voor hulpverleners onbereikbaar gebied in Somalië. Vlak daarvoor had ik bij de TU Delft een aantal nieuw drone ontwikkelingen bekeken en in mijn hoofd zag ik een oplossing voor dit probleem voor me.” Zegt Koperberg. Doordat rampgebieden vaak onbereikbaar zijn voor hulpverleners, en parachutes nogal wat mankementen hebben, is de valdoos een ideale oplossing. Ik hoor u vragen, ‘wat is er eigenlijk mis met parachutes dan?’ Nou, een hoop: De drones vliegen erg laag, wat er voor zorgt dat de parachute niet de tijd heeft om uit te klappen en bovendien zijn parachutes relatief duur en niet efficiënt met slecht weer. Wat ook voor problemen zou kunnen zorgen is dat de parachute vast komt te zitten in de propellers van het onbemande vliegtuig, waardoor je zowel de levensmiddelen als de drone verliest.Kortom, veel problemen die je bij de valdoos niet hebt.

Maar hoe werkt het nu precies, zo’n valdoos?
De door de franse ingenieur Alexis Roseillier ontwikkelde valdoos, is gemaakt van karton en klapt aan vier kanten uit als hij uit een vliegtuig of drone wordt geworpen. Hierdoor vangen de uitgevouwen kleppen erg veel wind, wat er voor zorgt dat de doos veel langzamer valt. De onderkant van de doos bestaat uit enkele tientallen centimeters aan kreukelzone waardoor de doos met een minder harde klap de grond raakt. Door deze constructie is het mogelijk om een doos met 20 kilo rauwe eieren, zonder ze te breken, van een hoogte van meer dan 100 meter uit een vliegtuig op de grond te gooien. Het onbemande vliegtuig kan een afstand van 250 kilometer vliegen voordat het weer moet landen. Het vliegtuig is dus makkelijk in staat om de dozen op de goede locatie te droppen. De drone kan deze locatie vinden door een GPS systeem dat gebruik maakt van waypoints. Waypoints geven een gebied, waarbinnen de drone kan vliegen, aan zodat hij niet van koers wijkt. Ook heeft de drone een radarsysteem en een satelliet verbinding aan boord waardoor hij zijn positie kan bepalen.

Volgens Eric van Dorst, office manager van vanBerlo, is het de bedoeling dat de drone er herkenbaar en ongevaarlijk uit komt te zien. Het plan is om erg langzaam te laten vliegen en de drone door kleuren herkenbaar te maken als hulpdienst en niet als bedreiging. Het Rode Kruis heeft nog een techniek om er voor te zorgen dat het vliegtuig als honderd procent veilig wordt beschouwd. Ze pakken de drone namelijk met de lokale bevolking in, zodat ze precies weten wat er in zit. Volgens Barry Koperberg is dit erg belangrijk omdat eerder drones in rampgebieden alleen maar zijn ingezet voor militaire doeleinden. Bovendien stelt hij dat misschien wel het belangrijkste is dat ‘Wings for Aid’ haar beloftes nakomt, de beloftes om snel en efficiënt hulp te bieden aan degene die dat nodig hebben.

Voor zo’n groot project is natuurlijk enorm veel geld en mankracht nodig. Studenten van de technische Universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente werken mee aan het project. Ook door de Tweede Kamer is er een bedrag van 1,5 miljoen euro vrijgekomen om de ontwikkeling vooruit te helpen en het eerste prototype te bouwen. Het Ministerie van Economische Zaken zag het project van Barry Koperberg als een economisch belang en verdubbelde dit bedrag tot 3 miljoen euro. Ook de Nederlandse luchtmacht meldde zich en liet ‘Wings for Aid’ haar luchtruim gebruiken voor testvluchten.
Naast nationale overheden en Defensie hebben ook veel bedrijven gedoneerd of op een andere manier aangeboden om te helpen. Rhenus Logistics doneerde geen geld maar gaf wel aan binnen het bedrijf een rekening te openen voor logistiek problemen van Wings for Aid. “Sindsdien hebben we nooit meer voor het oplossen van logistieke problemen betaald” meldt Barry Koperberg vrolijk. Volgens hem gaat de hulpverlening via onbemande vliegtuigen, en met name die van Wings for Aid, een significante rol spelen in de rampenhulpverlening van de toekomst: “omdat het makkelijker, efficiënter en veiliger is.”

Ik ben Jonathan, een enthousiaste werkplaatsleerling. Ik plaats vooral korte verhalen, en ik maak filmpjes!
Mijn portfolio website is: https://jonathanfabri5199.wixsite.com/website