Ga toch fietsen
Toen we buitenlandse studenten vroegen wat hun opviel in Nederland, kwam het vele fietsgebruik veel naar voren. Tegenwoordig zijn er bijvoorbeeld meer fietsen dan inwoners in Nederland. Maar hoe komt het dat Nederland zo’n fietsland is geworden?
De eerste loopfiets werd in 1817 uitgevonden om het voortbewegen van de mens te vereenvoudigen. Deze loopfiets was nog niet perfect, zo was balanceren lastig en was het voorwiel nog niet bestuurbaar. Aanpassingen werden gemaakt, er werden trappers toegevoegd en het voorwiel werd groter gemaakt om meer snelheid te creëren. Het was een succes maar het was lastig om de fiets te besturen, de fiets was erg zwaar en je had een krukje nodig om op de fiets te stappen. Ook gebeurden er veel ongelukken en waren er veel valpartijen. Vrouwen konden niet op de fiets rijden omdat het ongepast was om broeken te dragen. Uiteindelijk werd er in 1890 een fiets ontwikkeld die veiliger was, dat ontwerp lijkt veel op de fiets van nu. De fiets was geschikt om met een lange rok of jurk op de rijden, toch ging bewegen niet heel makkelijk. Vrouwen begonnen een nieuwe kijk naar kleding te krijgen en droegen later zelfs wijde broeken.
In de tweede wereldoorlog stond de fiets voor de Nederlander voor onafhankelijk. Er ontstond ongehoorzaamheid en verzet. Waar wegen werden afgezet, fietsten we toch doorheen. In de jaren 50 maakt de fiets plaats voor de opkomst van de auto, steeds meer mensen konden deze vierwieler betalen. Waarbij in 1955 zelf de eerste file ontstaat. Het vele autogebruik zorgt ook voor veel ongelukken, waarbij veel kinderen omkomen. Burgers komen in actie. Omdat er veel ongelukken waren en omdat de olieprijs steeg werd er in de jaren 70 fietspaden aangelegd.