Komt er een beschikbaarheidsvergoeding voor het OV?
De NS rijdt ook tijdens corona volop door. Dit voor onder andere de zorgmedewerkers, en andere mensen met vitale beroepen. Veel beroepen hebben van de overheid al recht gehad op een vergoeding of bonus. Maar hoe zit dit met het openbaar vervoer? Een meerderheid van de tweede kamer vindt dat het OV ook recht heeft op een vergoeding. Omdat ze ook tijdens de corona zijn blijven rijden, voor onder andere de vitale beroepen. Het OV vraagt al een langere tijd voor steun van de overheid, voor het wegvallen van inkomsten en extra kosten die ze door corona hebben gemaakt.
30 juni 2020
“Het zijn gekke tijden voor de discussie over het OV, want we worden vandaag geacht in twee minuten te bespreken wat we te zeggen hebben over zo’n honderden miljoenen aan steun.” Eva van Esch, kamerlid van de PvdD, snapt niet goed hoe het zo lang heeft kunnen duren. De fractie van de partij voor de dieren is niet tevreden over hoe er wel meteen steun is gegaan naar bijvoorbeeld KLM, maar het OV niet meteen die steun heeft gekregen. Terwijl dit volgens de fractie een essentieel vervoersmiddel is. De zorg moest iedere dag weer klaar staan op werk, en het openbaar vervoer maakte dit mogelijk.
Ook wordt er door Eva van Esch benadrukt dat een duurzame sector zoals het openbaar vervoer meer gesteund moet worden. “Hoe gaan we ervoor zorgen dat die noodzakelijke capaciteit groei op lange termijn zeker blijft.”
“De situatie in het OV is beroerd” zegt PVV Kamerlid Roy Van Aalst tegen de voorzitter. In de komende vijf jaar zal het NS vanwege corona 2300 banen schrappen. Hij vraagt zich af hoe we de NS kunnen steunen met geld, zonder dat we de top gaan spekken en er 2300 banen verdwijnen. Sem Lacin van de SP, reageert hierop: “Heel goed dat u het baanverlies benadrukt, maar er is hier geen sprake van een steunpakket voor de NS”
Er wordt gesproken over lege bussen en lege treinen. Dat de overheid het treinreizen meer zou moeten stimuleren. Sem Lacin van de SP benadrukt als reactie hierop dat dit totaal niet het geval is. Het kabinet besloot dat de capaciteit verminderd moest worden in treinen in verband met corona, omdat het OV gewoonweg te vol zat. De treinen rijden dus niet leeg.
Tijdens dit debat is er hoorbaar veel onenigheid, maar daarnaast ook juist overeenstemming over deze beschikbaarheidsvergoeding. Duidelijk is dat er volgens elke partij er zeker eentje moet komen, alleen is er verschil van mening over de urgentie ervan. Vooral het CDA Kamerlid Wytske Postma vindt dit “steunpakket” niet zo dringend, blijkt uit haar betoog. Dit tot verbazing van andere partijen, zoals D66. Die het vreemd vindt dat het CDA achter alle steunpakketten stond, maar zich hier niet bij aansluit.
Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer bevestigd dat het kabinet heeft gevraagd aan het OV om te blijven rijden, en vindt dat hier dan ook een beschikbaarheidsvergoeding bij hoort. De medewerkers van het OV zijn door gegaan met hun werk, om de zorg medewerkers naar het werk te brengen. “Het was nog een hele opgave om met 16 partijen, die allemaal verschillend zijn, een goede regeling te vinden.” Ze vertelt dat het erg complex was om op korte termijn een goede middenweg te vinden, die iedereen tevredenstelde. Hierbij is de tweede kamer uitgekomen op een regeling van 93% beschikbaarheid vergoeding met 2% marge. Dit betekent dat het OV de extra kosten door de coronamaatregelen en de weggevallen kosten vergoed zullen krijgen. Hierbij is de tweede kamer uitgegaan van het uitgangspunt die ze hadden, dat alle treinen van NS moeten kunnen blijven rijden.