Interview Harmke Oudenampsen: “giving a voice to the voiceless”
In het grootste vluchtelingenkamp ter wereld gaf mobiele journalist en finalist van de mojo awards 2018 Harmke Oudenampsen kwetsbare vrouwen een stem. Voor haar eigen bedrijf: Zakelijk in beeld geeft Oudenampsen nu cursussen over mojo (mobiele journalistiek) door het hele land samen met mede oprichtster Marije Alma.
“Met je mobiele telefoon kan je tegenwoordig alles: filmen, bewerken en publiceren. Dit kon 5 jaar geleden echt nog niet.”
Na 20 jaar televisiejournalistiek te hebben bedreven bij onder andere het NOS journaal en het Jeugdjournaal is Oudenampsen overgestapt naar de mojo. Regionale omroepen gebruiken deze techniek al vaker, in Hilversum doet men dit echter nog niet. Er is dus wel sprake van het meer inzetten van mojo journalistiek. Oudenampsen zegt dat mojo veel nieuwe mogelijkheden biedt. Je kunt een volledige reportage draaien met alleen een telefoon en dit blijkt ook praktischer te zijn soms. “Het één sluit het ander niet uit.”
Verhalen vanuit het grootste vluchtelingenkamp ter wereld
In Bangladesh ligt het grootste vluchtelingenkamp ter wereld, hier weten wij te weinig van vindt Oudenampsen. Ze was daar in de zomer van 2019 samen met journalist Zain Mahmood. Ze bracht haar kennis van mojo over aan mensen in het kamp. Ondanks de armoede in het land heeft bijna iedereen daar een smartphone. Ze leert hen te filmen, te bewerken, te publiceren en geld te verdienen door deze techniek. Ze richtte zich vooral op vrouwen, zij hebben het in Bangladesh in het bijzonder erg lastig.
Hoe ziet de toekomst van de journalistiek er uit?
Mojo ondergaat een enorme ontwikkeling in een korte tijd. Of de traditionele media volledig overstapt is nog niet aan de orde. Nu is het nog veel camjo (camera journalistiek) maar die zal steeds meer vervangen worden door mojo denkt Oudenampsen.
“De toekomst zal zijn, high quality of basic. Je gaat naar mojo of je gaat voor high quality reportages met grote camera’s.”