ProRail, wat brengt de toekomst?
Tegenwoordig gaan technologische ontwikkelingen erg snel, van zelfrijdende auto’s tot robots die allerlei taken overnemen. Hoe gaat dat bij het oudste vervoersmiddel dat wij kennen en nog in gebruik is, de treinen?
Daarvoor spreek ik Arnaud Brands (inkoop- en aanbestedingsjurist bij ProRail) en Tom van Kooten (afdelingsleider Innovatie bij ProRail) in een interview wat de grootste ontwikkelingen zijn waar ProRail op het moment mee bezig is.
Het grootste project van ProRail is ATO, Automatic Train Operation. Dit project draait om het autonoom laten rijden van treinen.
Tom van Kooten legt me uit hoe het in zijn werk gaat:
‘er zijn vier levels van autonomie, de zogenoemde GOA-levels. Bij level één doet de machinist nog alles en is het enige geautomatiseerde de beveiliging van het spoor.’ Daarmee doelt hij op de systemen die er voor zorgen dat treinen niet op elkaar klappen of van de rails af rollen.
‘level vier betekent dat er geen mens meer aan te pas komt bij het besturen van de trein, alles gaat dan automatisch’.
Op dit moment is ProRail bezig met een heel aantal tests in GOA-level twee, ‘de machinist is nog volledig verantwoordelijk voor de trein maar de trein kan automatisch optrekken en remmen.’ Legt van Kooten uit.
Maar waarom is dit alles nou nodig?
Arnaud Brands legt me uit dat ProRail hier zo veel in investeert omdat het spoor volloopt. Er gaan duizenden mensen per dag met de trein in Nederland en soms is dat voor NS en ProRail te veel om bij te benen. Een makkelijke oplossing zou zijn om meer spoor aan te leggen, maar gezien dat bijzonder duur is en op sommigen plekken vanwege ruimtegebrek zelfs onmogelijk is, werkt ProRail aan de efficiëntie van de treinen.
Automatisch bestuurde treinen (ATO) kunnen namelijk veel geroutineerder en consistenter rijden, wat betekend dat er meerdere treinen vlak achter elkaar kunnen rijden zonder ongelukken te veroorzaken.
Brands verteld verder dat hij als inkoop- en aanbestedingsjurist veel werkt met externe partijen die systemen maken waarmee ProRail tests kan doen om project ATO verder te helpen.
Tot slot legt Arnaud Brands nog uit dat Nederland zeker niet het enige land is dat bezig is met automatisering op het spoor. Hij verteld daarbij dat er in Denemarken al autonome trams en metro’s rijden.
Oftewel, we gaan in de aankomende toekomst steeds meer zien en horen van geautomatiseerde treinen. Dat zal betekenen dat er meer treinen kunnen rijden, en dat ze beter op tijd rijden.