Op dinsdag 14 juni werd een school voor Oekraïense kinderen geopend aan de Haar 200 in Leidschendam. Voordat de school officieel geopend werd, werd Mariëtte van de Bos, projectleider van de Trampoline-Oekraïense school, benaderd door de gemeente van Leidschendam. Zij kreeg de opdracht om in zeer korte tijd het onderwijs klaar te maken en in te richten voor de Oekraïense kinderen. In dit artikel vertelt zij hier meer over.
Het doel van de school is om de Oekraïense kinderen in te laten stromen in het reguliere onderwijs. “Om dit doel te behalen, geven wij de kinderen een groot gedeelte van de dag in het Nederlands les,” legt Mariëtte uit. “Hiermee willen wij ze ook echt de Nederlandse taal leren. Hiervoor hebben we een aantal Nederlandse docenten in dienst. Daarnaast hebben we ook Oekraïense docenten in dienst, die lesgeven in de overige vakken, zoals rekenen.”
Nederlands onderwijs
Julia van Hek is docent Nederlands op de school voor Oekraïense kinderen. Zij geeft dagelijks Nederlands les aan de kleuterklassen en kan goed merken dat de kinderen vooruit zijn gegaan in de Nederlandse taal. “In het begin was het vooral veel handen en voetenwerk,” zegt ze erover. “Maar op dit moment kan je duidelijk merken dat de kinderen de Nederlandse taal beter zijn gaan begrijpen.” Volgens Julia is het ontzettend belangrijk dat de school voor Oekraïense kinderen er is gekomen. “Deze school is een goede tussenoplossing voor de Oekraïense kinderen,” zegt ze erover. “Op deze manier hebben de kinderen steun aan elkaar en hebben ze geen achterstand als ze terugkeren naar hun eigen land. Mochten de ouders van deze kinderen in Nederland willen blijven, dan biedt deze school een goede voorbereiding voor het Nederlands reguliere onderwijs.”
Les programma
De Trampoline-Oekraïense school wil hetzelfde lesprogramma aanhouden als reguliere scholen. De Oekraïense scholen hebben daarom ook op dezelfde momenten vakantie als de overige reguliere scholen in Leidschendam. “We beginnen rond kwart voor negen in de ochtend en eindigen rond drie uur met lesgeven. De kinderen eten hier ook in de middag op school, omdat veel kinderen hier niet in de buurt wonen. Wij zeggen daarom altijd tegen de ouders: het is hier net zoals op een reguliere school.”
Toekomst
De toekomst van de school is volgens Mariëtte nog onzeker. “We weten namelijk nog niet wat er met de oorlog in Oekraïne gaat gebeuren,” zegt ze. “Maar ook weten we nog niet over daadwerkelijk plekken zijn voor deze kinderen in het reguliere onderwijs. Dat zijn dus nog aandachtspunten waar wij als school rekening mee moeten houden. En wat de toekomst verder nog gaat brengen, dat gaan we allemaal nog zien.”