#BookTok zorgt voor bloeiende leescultuur 

Jongeren komen steeds meer in aanraking met boeken via het mediaplatform TikTok.  De #BookTok heeft inmiddels meer dan 86,7 miljard views. Leidinggevende Ingrid Sibum van boekenwinkel van der Velde Groningen ziet deze ontwikkeling ook en is enthousiast over deze nieuwe vorm van boekpromotie.   

Dat jongeren meer geïnteresseerd zijn in boeken is volgens Ingrid Sibum wel te merken: ‘Er lopen steeds meer jongeren in de winkel, voornamelijk meisjes die in groepjes rondlopen. Je ziet ze met name tussen de schappen Engelse literatuur en de young-adult afdeling.’ Het aantal jongeren dat rondloopt in de winkel is volgens Sibum groter dan voorheen. 

Op het nog steeds groeiende platform TikTok wordt onder de hashtag ‘BookTok’ gepraat over boeken. Onder deze hashtag, maar ook verder op het platform zelf worden massaal filmpjes gedeeld waarin met name jongeren praten over boeken. #BookTok heeft al meer dan 86,7 miljard views gehaald op TikTok. Boeken die al lang gepubliceerd zijn krijgen ineens een plekje in de spotlights. ‘Het zijn vaak best wel oude boeken die ineens heel veel verkocht worden’ zegt Ingrid. Een boek zoals ‘It end with us’, geschreven door Colleen Hover, is een grote hit op #BookTok. Het boek werd in 2016 gepubliceerd maar heeft recentelijk pas veel media-aandacht gekregen.  

Geef een antwoord

Your email address will not be published.

Previous Story

Sophie Milzink over de nieuwe reclame regels.

Next Story

Inflatie in de bouw “Dezelfde materialen zijn duurder geworden materiaal is van mindere kwaliteit.”

Latest from Media & Cultuur