ANP

Explosie aantal verkeersdoden vraagt harde maatregelen: ’30 km/u binnen bebouwde kom kan helpen’

Het grote aantal verkeersdoden op de Nederlandse wegen is een groeiend probleem. In rampjaar 2022 kwamen maar liefst 737 mensen om het leven. Een explosieve toename van bijna 27 procent. De pijnlijke cijfers vragen om harde maatregelen. ‘’Gemeenten zijn nu aan het nadenken over een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom.’’

Rob Stomphorst, van Veilig Verkeer Nederland,  beaamt dat het groeiende aantal verkeersongelukken een enorm probleem is. ‘’Na de coronacrisis is het weer druk op de weg, zo ontstaan er lange files en drukke provinciewegen, beiden leiden ongetwijfeld tot ongevallen.’’ 95 procent van alle verkeersongevallen komt voort uit menselijk falen, stelt Stomphorst. Stomphorst noemt ‘haast hebben’ een veel voorkomende oorzaak van ongelukken, ook benadrukt hij dat het gebruik van een smartphone tijdens het rijden een groot probleem is: ‘’Je moet dat ding wegleggen totdat je rit is afgelopen, daarna kun je op je gemak kijken wat er speelt.’’

Volgens Veilig Verkeer Nederland is het belangrijk dat gemeenten goed monitoren waar de meeste ongelukken plaatsvinden. Zo kan een gemeente snel ingrijpen op plekken waar het regelmatig mis gaat. Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom zou kunnen helpen, aldus Stomphorst.

Verschillende gemeenten komen nu met extra miljoenen voor verkeersveiligheid. Vereniging Verkeersslachtoffers roept gemeenten op om het geld te steken in snelheidsremmende maatregelen. Het gaat bij zulke maatregelen vaak om kleine infrastructurele aanpassingen en betere controle langs de wegen. ‘’Vooral op doorgaande wegen, die vaak als racebaan worden gebruikt, kunnen zulke maatregelen het verschil maken’’, zegt Hans van Maanen, bestuurslid van de vereniging. Effectievere handhaving kan ook effect hebben op het klimaat- en stikstofprobleem, benadrukt Van Maanden. ‘’Er kan worden aangemerkt dat bij effectievere handhaving van de maximumsnelheden de uitstoot van CO2 met 25 procent zou dalen, en die van stikstof met 7 procent.’’  

De verkeersorganisaties benadrukken dat het ‘een enorme operatie’ zal zijn om overal 30km/h-zones in te stellen. ‘’je krijgt zoiets niet binnen één jaar voor elkaar, daar gaan echt meerdere jaren overheen. Maar het is een stap in de goede richting’’, aldus Rob Stomphorst.

Beeld: ANP

Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd in het nieuws. Later heb ik me verdiept in de journalistiek en ben ik maatschappelijk betrokken geraakt. Bij voorkeur schrijf ik over de politiek een achtergrondverhaal, analyse of column. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest en luister graag naar de verhalen van mensen. De journalistiek is mij op het lijf geschreven.

Geef een reactie

Your email address will not be published.