”Academie is niet alles”, Leanne ging van MBO naar HBO

/

Het stigma rondom MBO’ers is een bekend probleem. Jongeren staan te popelen om na hun MBO-opleiding naar het HBO over te stappen om te ontkomen aan titels zoals: ‘laagopgeleid’ en ‘leerling’ in plaats van ‘student’. Dat terwijl volgens Leanne, MBO’ers hard nodig zijn. Zelf heeft zij een tijdje geleden de keuze gemaakt om over te stappen van het HBO naar het MBO en is hier veel gelukkiger.

Onduidelijkheid na onduidelijkheid

Leanne geeft aan dat ze haar opleiding Forensisch Onderzoek heeft verlaten om twee redenen. Het MBO diploma Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker kon ze in twee jaar halen en kon toen meteen beginnen met lesgeven als voorschoolse juf. Bovendien vond ze haar vorige opleiding gewoonweg slecht geregeld. ‘’Het had puur te maken met hoe ze de opleiding neer hadden gezet. Ze hadden gezegd dat je heel veel forensisch onderzoek zou gaan doen en soms ook het lab op mocht. We stonden van 9 tot 5 op het lab.’’

Ze had ook erg veel moeite met het leren voor haar tentamens en zat al maanden achter bijles aan. Toen ze het besluit had genomen om van de opleiding af te gaan, zeiden ze ineens dat ze haar bijles zouden kunnen geven. ‘’Toen ik dus uiteindelijk had besloten om te stoppen, toen pas zagen ze mij. Er werd je ook op het hart gedrukt dat je geen nummertje bent, maar dat was je wel. Veel docenten wisten niet eens mijn naam, ik zat daar op dat moment al 2 jaar.’’

Stigma

Leanne kent dit stigma maar al te goed. ‘’Ze doen alsof je dom bent als je naar MBO toe gaat, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Let maar op: straks heb je geen timmerman meer om dingen in elkaar te timmeren. Hoe slim ben je dan? Als je HBO of WO hebt gedaan en je kan niet eens een vogelhuisje in elkaar zetten. Straks heb je helemaal niemand meer die een huis in elkaar kan zetten’’ Volgens haar wordt er nooit een verschil gemaakt tussen academisch en praktisch slim. ‘’Het onderwijs schiet zichzelf hiermee vroeger of later in de eigen voet.’’

Dit stigma liet zich meteen merken toen ze op haar nieuwe school kwam.  ‘’Ik kreeg gelijk op de eerste kennismakingsdag de vraag: ‘Waarom ga je dit doen als je ook HBO kan?’, dat was echt de eerste vraag die ik kreeg. ‘Weet je dat je het nu heel makkelijk gaat krijgen?’ was er ook een. Allemaal zulk soort opmerkingen. Maar ik zag ook op het HBO toen ik het over potgrond had, dat een van mijn klasgenoten mij verbijsterd aankeek en vroeg wat potgrond was. Wie is er dan dom?’’

Ook toen ze het nieuws aan haar familie vertelde kreeg ze verbijsterde reacties. ‘’Ik heb een tante van mij gehad, die had tegen mijn moeder gezegd: ‘Nou, dat ze zomaar MBO gaat doen, daar is ze toch veel te goed voor? Nu gaat je loon achteruit!’.’’ Haar tante was niet de enige die zo reageerde. Ook een vriendin van haar had wat over Leanne haar keuze te zeggen. ‘’Ze zei dat ik van alles weggooide, maar academie is niet alles.’’

Moet veranderen

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen academisch en praktisch slim, volgens Leanne. ‘’Het systeem moet echt afgebroken worden en dan weer opgebouwd, want hoe bepalen ze nou eigenlijk wie ‘slim’ is terwijl er verschillende soorten van zijn. Want zonder monteur rijden de auto’s van de slimme mensen niet. Als monteur doe je namelijk MBO, maar maakt dat je dom? Of ben je gewoon handiger met andere dingen? Het onderwijs moet meer inspelen op wat een persoon kan.’’

Hoi! Ik ben Eline uit Kampen. Ik ben een zeer enthousiaste en onhandige meid met veel interesses met een hekel aan regelmaat. Daarom zit ik ook hier, want er is iedere dag wel wat anders om te doen.

Al van jongs af aan ben ik zeer geïnteresseerd in schrijven en deed ik dat ook regelmatig. Later zou ik graag correspondentiewerk willen doen voor Nederlandse nieuwszenders in Zweden, tenzij ik ineens op een andere passie stuit tijdens deze opleiding natuurlijk.

Geef een reactie

Your email address will not be published.