/

Geen filmrolletjes, maar geldrolletjes

fotorolletjes

Analoge fotografie is dood toch? Dat is een vraag die regelmatig wordt gesteld als iemand vraagt waarom sommige fotografen vandaag de dag nog steeds op rolletjes schieten. Dus dan vraagt u zich misschien ook af waarom de prijzen van filmrolletjes momenteel zo hoog liggen in vergelijking met een aantal jaren geleden. Nee het is niet meer de standaard, maar steeds meer mensen willen terug naar de basis. Die foto schieten in rust en er over nadenken. Niet in het wilde wegschieten om vervolgens 1000 bestanden te hebben die je door moet spitten maar dus de 2 à 3 doordachte foto’s. “Wij zijn zelf ook niet perfect, dus waarom zouden we dat op foto’s wel moeten zijn”, zegt analoog fotograaf Frank Vos. 

Populairder dan ooit? 

Volgens Ita Arends, mede-eigenaar van fotozaak Hans Keuzekamp, is de nieuwe interesse in analoge fotografie een van de oorzaken van de prijsstijging. Ita Arends geeft aan dat de nieuwe generatie niet op zoek is naar het klinisch scherpe plaatje, maar juist naar die imperfecties die het beeld karakter geven. Zij willen juist dat krasje in de film zien of juist de chemische kleuren naar hun voorkeur buigen. “80% van de klanten die filmrolletjes kopen zijn jongeren”, aldus Ita Arends.  

Frank Vos is analoog fotograaf en merkt ook dat de prijzen stijgen, Daarom is hij begonnen met een bijdrage van 40 euro te vragen voor zijn passie-shoots. “2 jaar geleden deed ik dit niet want toen koste een rolletje Portra 400 een tientje, maar tegenwoordig betaal je al snel 17 euro per rolletje”, aldus Frank. Bij betaald werk rekent hij de kosten door naar de opdrachtgever. De populariteit is volgens Frank voornamelijk terug te zien in de prijzen van de camera’s. “Een jaar geleden heb ik een Pentax 67 (analoge 120mm camera) gekocht voor ongeveer 300 euro, die zou ik nu met gemak voor ongeveer 600 kunnen verkopen”, zegt Frank.  

Vraag en aanbod 

Een andere oorzaak van de prijsstijging lijkt het schaarse aanbod te zijn. Ita Arends geeft aan dat sommige filmstocks niet alleen zijn verdubbeld in prijs de afgelopen jaren, maar daarnaast steeds lastiger te verkrijgen zijn. “We bestellen wekelijks, ik zet 200 in de nota en dan krijgen we 100 binnen van Fujifilm, van Kodak zet ik ook 200 in de nota en krijgen we vervolgens maar 15 binnen”, vertelt Ita Arends. Ita geeft aan dat zij denkt dat de prijsstijging veroorzaakt wordt door een combinatie van de interesse van de jongere generatie in de analoge fotografie en het duurder worden van alle grondstoffen als resultaat van Covid-19. 

Waarom dan toch analoog blijven schieten? 

“Digitaal vind ik niet mooi, het is mij te scherp te klinisch en om het vervolgens te bewerken tot een film-look vind ik jammer”, zegt Frank. Voor die look zou je daadwerkelijk analoog kunnen schieten. Voor Frank gaat het om gevoel. “Als ik modellen zie moet het gevoel kloppen, als ik een foto maak moet het plaatje kloppen, ik doe alles op gevoel”, aldus Frank.  Verder geeft Frank Vos aan dat hij de kleuren mooier, warmer en minder hard vindt. Dit zijn redenen voor frank om dus analoog te blijven schieten. 

Waarom dan toch deze verouderder hobby doorzetten?

Reacties

Your email address will not be published.