Op meerdere middelbare scholen en het op het mbo worden tegenwoordig THINK lessen gegeven. Dit gebeurd op onder andere het Deltion college, het Meander college en op Talentstad.
THINK is een lessenreeks gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling, de lessenreeks staan op het rooster naast de reguliere vakken. Tijdens deze lessen wordt er door jongeren gepraat over bepaalde dingen die je in je leven tegenkomt, dit doen ze allemaal onder begeleiding van een vertrouwde THINK-trainer en hun eigen mentor of LOB’er.
Er worden verschillende soorten thema’s behandeld, THINK werkt samen met verschillende maatschappelijke organisaties en door deze samenwerking houd THINK vingers aan de pols en kunnen ze volgen wat jongeren bezig houd.
Tegenwoordig zijn bijna een kwart van de Nederlandse jongeren onzeker over hun eigen lichaam. Bij jonge vrouwen ligt dat percentage hoger: van hen is 31 procent niet blij met hun eigen spiegelbeeld.
Volgens Alette Swart, think trainer en mentor op VMBO pro, is het enorm belangrijk dat deze lessen worden gegeven. ‘’Door de lessen zijn pubers met elkaar in gesprek en door die gesprekken er met elkaar achter komen dat leeftijdsgenoten vaak met de zelfde onzekerheden zitten. Pubers leren bij THINK bewust te worden dat ze zelf aan het roer staan van eigen keuzes maken en grenzen stellen.’’
Toch durven niet alle leerlingen zich open te stellen. ‘’De mentor is erbij en observeert en gebruikt dit als ‘werkmateriaal’ gaat vaak met deze leerling later in gesprek.’’Alette merkt zelf een positieve verandering door het geven van deze lessen ‘’Ik zie dat sommige leerlingen zich meer open stellen in de klas, de klas leert elkaar beter kennen, dit zie je aan de sfeer in de klas, mentoren leren hun klas beter kennen, tijdens leerling besprekingen hebben mentoren beter inzicht in gedrag van hun mentorleerlingen.’’