Er zijn steeds meer jonge dropshippers in Nederland. Maar de precieze cijfers lopen erg uiteen. Zo meldt De Ondernemer dat er in 2021 ruim 81 duizend dropshippers waren, terwijl een onderzoek van RTL zo’n 1370 winkels noemt. Maar niet alle jonge ondernemers hebben hun zaken op orde.
Een dropshipper is eigenlijk een tussenpersoon, zegt de 19-jarige David Bruinenberg, eigenaar van dropship winkel De Meubelsite. Dropshipping is een manier van verkoop waarbij de verkoper zelf geen voorraad heeft. De klant plaatst een bestelling bij de website van de dropshipper, die op zijn beurt de order weer doorvoert naar hun leverancier. Vanaf daar verstuurt de leverancier de bestelling naar de klant.
Bruinenberg zegt dat hij zelf niet veel meekrijgt van die stijging: “Van concurrentie van andere dropshippers merk ik niet zo veel. Het is meer dat ik merk dat er andere grote bedrijven zijn die met mij concurreren. Voorbeelden daarvan zijn Leenbakker, Meubelmarktplein(.nl) en er zijn nog wel meer.” Bruinenberg zegt dat dit vooral komt doordat deze groothandels hun eigen voorraad hebben, en daardoor meer controle hebben over de producten. Op die manier kunnen zij hun klanten beter ondersteunen.
Volgens Twinkle magazine en de de Volkskrant hebben Dropshippers de afgelopen jaren veel kritiek over zich heen gekregen. Zo zouden levertijden niet gehaald worden en zijn bedrijfsgegevens vaak niet terug te vinden in het register van de kamer van koophandel (Zo heeft Bruinenberg zelf nog een dropshipper gevonden met exact dezelfde domeinnaam, die niet geregistreerd in de KvK was). Om nog maar te zwijgen over het retourbeleid dat vaak te wensen overlaat. Op een gegeven moment was het zo erg dat de Overheid een initiatief nam om dropshippers te informeren over hoe ze het beste hun bedrijfje kunnen runnen.
Volgens Bruinenberg is deze negativiteit erg begrijpelijk. “Mensen gaan dropshippen met het idee om snel rijk te worden. Je zult het vast ook zien als je op Instagram zit en van die entrepreneur accounts volgt, dat ze vooral veel dropshipping aanraden. Dus heel veel mensen gaan dan beginnen met dropshipping in de hoop om rijk te worden. Maar ze vergeten dat er meer bij dropshipping komt kijken dan je denkt.” Zo benadrukt hij nog de overheidseisen die worden gesteld aan dropshippers om te voorkomen dat consumenten worden opgelicht, of kampen met lange levertijden.
Bruinenberg is erg zelfverzekerd in zijn eigen betrouwbaarheid. Zo maakt hij duidelijk op zijn website wat de klant qua bescherming kan verwachten. Ook noemt hij een paar voorbeelden als levertijd, bedenktijd en hoe aankopen geretourneerd kunnen worden. Ook zegt hij dat al zijn gegevens duidelijk zichtbaar op zijn website, inclusief het kvk-nummer. Tot slot zit Bruinenberg nog te twijfelen over CBW (Centrale Branchevereniging Wonen) lidmaatschap, een soort keurmerk voor meubel groothandels. Op die manier probeert Bruinenberg betrouwbaarder over te komen dan zijn concurrenten in de dropshipwereld. Maar, wie op zijn website kijkt, ziet geen duidelijke verwijzing naar retourbeleid. Zelf beweert Bruinenberg dat de afwezigheid van een retourbeleid komt omdat hij bezig is met het zoeken van een extra leverancier om zijn catalogus te vergroten. Verschillende leveranciers hebben natuurlijk ook verschillende retourbeleid.
Ook is de eigenaar van De meubelsite optimistisch over de toekomst in dropshipping. “Ik denk dat dropshippers steeds betrouwbaarder zullen worden, en dat het grotendeels komt vanuit de overheid. Dat er strengere eisen komen waaraan dropshippers moeten voldoen.” Zijn voorspelling is dan ook dat de populariteit van dropshipping zal blijven toenemen.