De afgelopen vier jaar is de mentale gezondheid van jongeren in het voortgezet onderwijs rap achteruitgegaan. Dat blijkt uit het door RTL Nieuws geanalyseerde onderzoeksrapport Health Behaviour in Schoolaged Children. Tussen 2017 en 2021 bleek het percentage tienermeisjes dat zegt te kampen met emotionele problemen, gestegen te zijn van 28 naar 43 procent. Ook bij tienerjongens is een stijging merkbaar.
Depressie, angststoornissen of faalangst. Laura van Aken, docent maatschappijwetenschappen op de middelbare school Porteum in Lelystad, ziet het regelmatig bij haar leerlingen.
‘Ik merk dat ze concentratieproblemen hebben. Ze zijn er niet helemaal bij. En wanneer iemand niet gelukkig is, zie je dat al snel aan iemands gezichtsuitdrukking.’
Leerlingen hebben als gevolg van de coronacrisis vaak digitaal les gehad. Daardoor weten velen niet zeker of ze de lesstof wel voldoende beheersen. ‘Daarnaast is het dagelijks leven erg prikkelend. Sociale media maakt de wereld groot en is continu prominent aanwezig. Er is geen moment waarop de leerlingen even ‘uit’ staan.’
De school besteedt tijdens mentorlessen aandacht aan mentale gezondheid, maar dat is volgens Van Aken niet genoeg. ‘Scholen zouden hier veel meer op moeten ingaan en middelen moeten krijgen om jongeren te informeren. Ze moeten meer leren hoe het werkt om een mens te zijn, in plaats van een kennismachine te worden. Ik loop zelf door het lokaal en maak dan even een praatje met de leerlingen. Als ze bij mij komen met vragen of problemen, ga ik op zoek naar een oplossing voor ze, bijvoorbeeld door het bespreekbaar te maken in vergaderingen met collega’s. Het is belangrijk om ze te laten merken dat ze nergens alleen in staan.’