‘De kinderen verdienen het onderwijs waar ze recht op hebben en dat is lastig met het lerarentekort’, zegt docent basisonderwijs Iris Visser. Zij is een van de mensen die zich zorgen maakt over het lerarentekort. Als ouders zal je steeds minder docenten voor je kinderen zien staan in de klaslokalen. Er is sprake van te veel verantwoordelijkheden bij leraren waardoor de druk toeneemt en de kwaliteit van onderwijs achteruitgaat.
De Onderwijsraad constateert in het advies ‘tijd voor focus’ dat er te veel verantwoordelijkheden op de schouders van individuele leraren liggen. Daardoor komen leraren basisonderwijs niet meer toe aan de kern van hun vak: het geven en ontwikkelen van onderwijs.
Een van deze leraren in het basisonderwijs is Iris Visser. Docent basisonderwijs in opleiding. ‘Op dit moment ervaar ik geen druk. Dit komt omdat ik op dit moment een klas van negentien leerlingen heb, hierdoor kan ik mijn aandacht goed verdelen. Er is ook een tijd geweest dat ik een groep had van 28 leerlingen. Toen ervoer ik soms wel de druk om alle leerlingen evenveel aandacht te kunnen geven. Ik wil namelijk alle leerlingen het onderwijs bieden dat ze nodig hebben. Tijdens de opleiding zelf leer je veel in de praktijk. Hierdoor merk je veel van het lerarentekort en de druk die op de leerkrachten ligt.
Als ik iets zou kunnen veranderen aan de opleiding is dat er meer gesproken wordt over het lerarentekort en wat je rechten zijn als student. In het werkveld hoop ik dat er meer leerkrachten bijkomen zodat we samen het tekort kunnen oplossen.’