Een shot espresso, een vleugje koffielikeur en een scheut vodka. Dat zijn de ingrediënten voor het maken van een espresso martini, een drankje dat nu onder Nederlandse jongeren razend populair is. ”Het is het drankje van de millennials, die willen cocktails en koffie. Deze combinatie is ontzettend effectief.” vertelt ervaren barmedewerker Paul Ivarsson.
Volgens het verhaal kwam er een vrouw, die volgens de barman later een bekend model bleek te zijn, aan de bar die in Londen aan beroemde barman Dick Bradsell vroeg: ‘’Can you give me a drink that will wake me up, then fuck me up?’’ Aan de hand van deze woorden creëerde Bradsell de cocktail die nu als Espresso-Martini bekend staat. Of het echt zo is gegaan, valt niet meer te controleren. Bradsell is namelijk een tijdje geleden overleden. Maar waarom is dit oude drankje nu ineens weer zo populair?
Melissa Braham, een achttienjarige eerstejaars Logistiek Management student gaat vaak uit in haar woonplaats Kampen en denkt het antwoord wel te weten. ‘’De smaak is erg lekker en het is makkelijk weg te drinken op een terras.’’ Ze speculeert omdat koffie-achtige kleuren nu in de mode zijn, dat de espresso martini met zijn bruine kleuren de perfecte esthetische waarde heeft en daar dus perfect bij past.
Paul Ivarsson is al 27 jaar werkzaam in de Londense barindustrie en sluit zich daarbij aan. ”De espresso martini is heel elegant, gemakkelijk beschikbaar en speelt in op de nieuwe populariteit van cocktails en huidige modetrends.” Verder deelt hij een eigen theorie. ”Koffie is in veel culturen de eerste stap naar volwassenheid, gevolgd door alcohol. Ik kan me goed herinneren hoe volwassen ik me voelde toen ik op mijn veertiende regelmatig koffie begon te drinken. Het zorgde ervoor dat ik me meer verbonden voelde met de volwassen wereld.”