Een onschuldige hobby die veranderd in een nachtmerrie. Een gameverslaving kan grote invloed hebben op je leven, dat vinden ook de volgende ervaren gamers. Allemaal hebben ze andere ervaringen met gamen en allemaal hebben ze hier een mening over. Op wat voor een manier zo’n gameverslaving je leven kan beïnvloeden daar weten ze ook wat vanaf. Hier volgen de vier meningen over een gameverslaving:
Jan Pronk heeft een eigen bedrijf in game pc’s bouwen en reparatie. Hij is zich erg bewust van de gevolgen van een gameverslaving: ‘’Als jij niks anders doet dan gamen en bij wijze van spreken 24 uur lang doorgaat, dan hou je daar geen leven aan over. Je doet eigenlijk niks anders dan thuis zitten, alleen maar gamen, gamen, gamen. Je bouwt geen sociale contacten op wat gevolgen heeft voor de rest van je leven, zelfs als je uiteindelijk van die verslaving afkomt.’’ Zelf heeft hij ook moeite gehad met overmatig gamen, dit heeft niet alleen effect gehad op zijn sociale leven. ‘’Als je echt een hele fanatieke gamer bent dan heeft het ook effect op school en werk. Ik ben hier bij Gameshop Play-it pas na mijn 28ste gaan werken dus het heeft best wel invloed gehad.’’
Na jaren verdronken te zijn in de online gamewereld, vertelt Daan de Wilde over zijn gameverslaving die aanwezig was tijdens de lockdown. Hij vertelt over wat voor invloed dit had op zijn dagelijks leven. ‘Ik had tijdens de lockdown het gevoel dat de nacht en de dag door elkaar liepen, ik was alleen maar in mijn kamer aan het gamen.’ Vertelt Daan. ‘Ik was enorm bleek, waarschijnlijk omdat ik nooit buiten kwam en niet goed at. Ik sliep weinig, en als ik dan wel sliep was dat meestal op rare momenten aangezien ik altijd samen met Amerikaanse vrienden aan het gamen was.’
ICT-studenten Yoran en Maarten hebben een zelfbedachte game ontwikkelt. Dit hebben zij geleerd op de studie. Maar hebben ze het ook wel eens over een verslaving aan gamen? “Bijna nooit, het vereist een bepaald bewustheid om toe te geven dat je een gameverslaving hebt en ik denk niet dat de studie ICT daar een geschikte plek voor is.” Yoran geeft toe dat er weinig gesproken wordt over de verslavende aspecten in games zoals: kortdurende positieve beloningen, zoals punten of likes, 24/7 beschikbaar of een langere speeltijd. “Sommige bedrijven doen dit zeker wel, er zijn bedrijven die de games verslavend maken en proberen zoveel mogelijk geld uit je te zuigen, maar daar hebben we het met de opleiding niet over. We hebben het wel gehad over gamedesign, maar meer de technische kanten ervan, minder het ethische dilemma wat erbij komt kijken, dat is meer als ‘exercise voor de reader’ bedoelt.”
Shannon van Ginkel studeert al 2 jaar op het Deltion in Zwolle aan de opleiding Software Development. Hier maakt zij haar eigen games. Shannon is met games opgeroeid en kent een aantal mensen met een verslaving. Zij kent het gedrag dat bij een verslaving komt kijken. “Je zondert je af, je spreekt niet zo veel mensen. Je bent veel alleen en je eet minder, omdat je niet van de bank af wil komen.”
Net als Yoran en Maarten had ook Shannon wat te zeggen over de verlavende aspecten van games: ”Volgens mij zijn games niet gemaakt om verslavend to zijn. Meer voor entertainment, training voor hand-oog coördinatie en voor ouderen om hun geheugen te trainen.”