Resellen van sneakers steeds populairder 

De basketbalschoenen van Michael Jordan zijn afgelopen week voor een recordbedrag van maar liefst 2,2 miljoen dollar verkocht. Dat sneakers van merken zoals Nike, Adidas en Jordan veel waard kunnen zijn, weet ook Qukii Botter. Hij heeft een eigen bedrijf in Deventer, waar hij deze modellen inkoopt, om ze daarna voor een hogere prijs weer te verkopen.  

Het ‘resellen’ van sneakers is een trend waar steeds meer mensen veel geld mee beginnen te verdienen. Het is een populaire side-hustle aan het worden waar een grote markt voor is, aldus Botter. Qukii heeft dan ook een eigen bedrijf genaamd ‘checkedout’, waar hij zelf deze gewilde schoenen doorverkoopt. Volgens Qukii is het resellen zo populair geworden omdat de drempel om te beginnen zo laag is. Met een paar honderd euro is er al veel winst te maken: “Geld verdien je met goed inkopen, als je goedkoop inkoopt maakt je altijd winst”. Daarnaast is de markt van sneakers makkelijk te betreden: “99% is googlen, daarnaast hoef je niet te stressen over BTW/KVK ‘gedoe’ voordat je 75k omzet hebt. Daarnaast kost het niet veel tijd als je het niet full time doet. Gewoon starten, hoe alles moet kom je zelf wel achter.” 

Dat mensen bereid zijn om meer voor een sneaker te betalen dan de originele prijs, is te danken aan de hechte sneaker cultuur, zo verklaart Elton Serrao, een sneaker/fashion influencer: “Ik denk dat het te maken heeft met inmenging met andere culturen en subculturen. Vroeger waren sneakers meer voor mensen van de straat of voor rappers. Maar door de stijgende populariteit van sneakers en diverse etniciteit wat bij elkaar kwam is er soort sociale cohesie gevormd door sneakers.” De marketingstrategie van Nike en Adidas hebben volgens de influencer ook invloed op de ‘hype’ van de merkschoenen: “Nike en Adidas hebben 1 ding heel goed gedaan en dat is er gewoon heel vroeg bij zijn. Ze hebben door atleten en goede marketing miljarden mensen kunnen overtuigen dat ze allemaal een sporter zijn door het dragen van hun schoenen.” 

Aangenaam, Julian. Een 18 jarige Groninger. Met journalistieke innovatie als doel hou ik er van om verdiepende en uitgebreide artikelen/reportages te maken. Daarnaast uit ik mijn liefde voor voetbal in een podcast: Uitgespeeld.

Geef een reactie

Your email address will not be published.