Massaal nee tegen parkeerplannen Amersfoort, hoe nu verder?  

Foto gemaakt door: Nora Stemerding, 29 november 2023, Amersfoort

Het referendum over het nieuwe parkeerbeleid zorgt voor grote weerstand bij inwoners van Amersfoort. 74,2% stemde tegen het parkeerbeleid.  Op woensdag 22 november konden inwoners uit Amersfoort stemmen of ze voor of tegen de nieuwe parkeerplannen waren. De uitslagen zijn bekend gemaakt op 25 november. “Er moet een nieuw plan komen”, zegt Laura Sportel van het Burgerinitiatief, dat het niet eens is met de plannen. Wat gebeurt nu nadat er veel stemmen tegen dit beleid zijn? Op 19 december vergadert de gemeenteraad hierover.  
 

In april 2023 presenteerde wethouder Tyas Bijlholt het plan voor het nieuwe parkeerbeleid. Voor de gemeente zijn de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de stad belangrijk. Minder geluidshinder, meer ruimte voor kinderen om te spelen op straat, een gezondere lucht en meer groen in de straat zijn redenen voor de gemeenteraad in Amersfoort voor een nieuw parkeerbeleid. De gemeente ziet ook dat de stad steeds meer groeit: er zijn meer huizen, scholen, winkels en culturele of sportvoorzieningen nodig. Doordat de gemeente voorrang wil geven aan lopers, fietsers, deelvervoer en openbaar vervoer moet er volgens de gemeente een nieuw parkeerbeleid komen.  

Na de presentatie van de plannen ging het Burgerinitiatief Referendum Amersfoort aan de slag met het verzamelen van handtekeningen voor een petitie. Ze verzamelden 6823 handtekeningen, zelfs meer dan nodig was. Door middel van de handtekeningen heeft het burgerinitiatief een referendum kunnen afdwingen. Bij het referendum zijn er 96.578 stemmen uitgebracht. De meerderheid van de Amersfoortse stemmers (74,2%) is tegen de nieuwe parkeerplannen. De minderheid (23,4%) is voor de nieuwe parkeerplannen.  Op 19 december was de gemeenteraadsvergadering, waarin het nieuwe parkeerbeleid en de uitslag van het referendum besproken werden.  

“De coalitie heeft gezegd: We moeten kijken of we het plan wel goed hebben uitgelegd. Nee, er moet een nieuw plan komen”, zegt Laura Sportel, mede uitvoerder van het Burgerinitiatief. ‘Zeg NEE tegen betaald parkeren in heel Amersfoort’, luidt de titel van de campagne van het burgerinitiatief. “74% van de stemgerechtigden kun je niet negeren. Zelfs in de wijken waar parkeerproblemen waren, was de meerderheid tegen het nieuwe parkeerbeleid. Een referendum zou eigenlijk al voldoende moeten zijn, dat was een groot meetpunt”, verklaart Laura Sportel. “Het burgerinitiatief wil een nieuw plan waarin de bewoners zelf suggesties van kunnen geven”, zegt ze. “Als de gemeente niets doet met de uitkomst van het referendum, dan kan het burgerinitiatief nog in actie komen. Daar is nu echter nog weinig over te zeggen”, zegt Sportel. Op 19 december komt de gemeenteraad bijeen, dit is volgens haar een belangrijk moment, dan wordt namelijk een besluit genomen over de parkeerplannen. Het burgerinitiatief gaat een rapport maken waarin alle geluiden van burgers opgenomen zijn. Dat rapport zal bij de griffier, voor de raadsvergadering op 19 december, ingediend worden.  

De coalitiepartijen, D66, GroenLinks, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en CDA, willen juist dat het nieuwe parkeerbeleid er wel komt. ‘Niets doen is geen optie’, is de coalitie van mening. De partijen willen op de lange termijn Amersfoort bereikbaar en leefbaar houden. Nu zijn er 65.000 auto’s in Amersfoort en dat aantal groeit. Het aantal inwoners in Amersfoort groeit in de komende jaren ook, naar 185.000 in 2040. De ruimte in de stad is schaars, het is juist de schaarste die volgens de coalitiepartijen nog meer zal toenemen in de toekomst. Die partijen willen voorbereid zijn op klimaatveranderingen en in actie komen tegen hittestress in wijken en wateroverlast bij extreme regenval. “Nieuw beleid is nodig om een groene, gezonde en bereikbare stad te kunnen zijn en blijven”, stellen de coalitiepartijen, in een artikel in De Stad Amersfoort van 15 november 2023.  

Ook voor D66, een van de coalitiepartijen, zijn bereikbaarheid en een groene stad belangrijke overwegingen om het plan te steunen. D66 neemt de zorgen van de Amersfoorters over de parkeerplannen serieus. “Wij staan nog steeds achter het voorstel, maar we staan ook open voor mogelijke wijzigingen in het plan”, zegt Marjolein Perdok, fractievoorzitter van D66 in Amersfoort. D66 wacht het resultaat van de enquête die is voorgelegd aan het AmersfoortPanel af om een beslissing te nemen over de vervolgstappen en mogelijke wijzigingen in het plan voor het parkeerbeleid. De antwoorden van de 6.000 deelnemers van de AmersfoortPanel werden rond 19 december bekend gemaakt.  

Voor de VVD is het belangrijk dat het mogelijk blijft om je auto in de buurt te kunnen parkeren. “Vooral in bijvoorbeeld Vathorst, waar momenteel geen parkeerproblemen zijn, zou het niet nodig zijn om een parkeerbeleid te hebben. Daarnaast hebben veel mensen een auto nodig, om naar hun werk te kunnen”, zegt Maarten Flikkema, fractievoorzitter van de VVD in Amersfoort. De VVD wil zich inzetten voor de bereikbaarheid van ondernemingen in Amersfoort, door parkeren gratis te houden op plekken waar er geen parkeerproblemen zijn. Daarnaast wil de VVD dat de parkeerproblemen zo snel mogelijk worden opgelost, bijvoorbeeld door genoeg parkeerplekken aan te leggen bij nieuwe woningen. “Er is geen draagvlak voor de nieuwe parkeerplannen onder de burgers. Mensen in wijken die geen last hebben van parkeerproblemen hoeven niet te betalen voor vergunningen”, zegt Maarten Flikkema.  

Volgens Amersfoort2014, ook een oppositiepartij, zou het gesprek moeten gaan over de openbare ruimte. “De openbare ruimte waar we sporten, spelen, elkaar ontmoeten, ontspannen én met de auto van A naar B verplaatsen”, stelt Amersfoort2014 in een bericht op hun website. “Er is nu geen probleem, maar de gemeente gaat nu wel een probleem creëren”, is een veelgehoorde reactie, volgens de website van Amersfoort 2014.  Amersfoort2014 pleit voor een andere benadering, een benadering die erop gericht is plannen samen met de inwoners te maken. Begin dus in die wijken en buurten die al die jaren op de deur hebben staan bonzen en doe ervaring op, zeggen ze. Leer van de ervaringen, voer verbeteringen door en laat zien hoe straten anders ingericht kunnen worden. Neem de bewoners dus mee in het proces, in plaats van ze voor het blok te zetten.  

Op 19 december ging de gemeenteraad dus in gesprek over de plannen voor het parkeerbeleid. Het Burgerinitiatief heeft laten zien dat inwoners van Amersfoort een duidelijke boodschap hebben. Voor D66 is de stem van de burger belangrijk maar de partij streeft ook naar een duurzame stad. De VVD wil de bestaande parkeerproblemen oplossen, maar geen nieuw parkeerbeleid invoeren in wijken waar nu geen parkeerproblemen zijn.

Nora Stemerding

Mijn naam is Nora Stemerding. Ik ben 18 jaar en ik kom uit Amersfoort. De studie journalistiek vind ik heel interessant. Ik hoop veel mooie verhalen te gaan schrijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Previous Story

Leesniveau Nederlandse jongeren flink afgenomen

Pexels.com
Next Story

Stopt het wietexperiment het gedogen van cannabis?  

Latest from Binnenland

Road to: Bart Heeling

In onderstaande video heb ik Bart Heeling mogen interviewen. Hij is auteur van “Gewoon speciaal”, storyteller, gedragsspecialist en leerkracht van een SO+ klas. Ik

De Urban Trail in Groningen

Zaterdag 6 april vond de achtste editie van de Urban Trail in Groningen plaats. Het hardloopevenement leidde de deelnemers door verschillende bekende gebouwen in
Go toTop

Don't Miss