Vandaag de dag worden er veel nieuwe games uitgebracht die eruitzien alsof ze recht uit de 80’s, 90’s, of 2000’s komen. Volgens kenners van Tweakers en Eurogamers worden deze games steeds populairder. Donovan Kerssenberg, redacteur bij Tweakers en retrogame-expert, denkt dat er verschillende redenen zijn voor dat veel nieuwe games de stijl gebruiken van oude klassiekers. ‘’Spellen die ik vroeger als kleuter speelde, zoals de eerste Sonic en Pokémon spellen, zijn ondertussen retro geworden’’ vertelt hij lachend. Hij betuigt hoe nieuwe games je toch een oud gevoel kunnen geven, wat hij wel en niet goed vindt aan deze games en wat hij verwacht van de toekomst. Gameontwikkelaar Marcus Horn, bekend van moderne retro games zoals Super Kiwi 64 en Toree 2 verteld over hoe hij hierop inspeelt.
Nostalgie
Nostalgie is als een drug bij retro games, vindt Donovan; ‘’Als mensen alleen al sommige beelden zien worden ze geteleporteerd naar een onbezorgde jeugd, dat geeft een fijn gevoel.’’ Het horen van bepaalde geluiden, graphics en soundtracks, het aanraken van de controller kunnen er ook voor zorgen dat je helemaal weer teruggaat. Dit is volgens hem de reden dat moderne retro games worden gemaakt. Marcus Horn vertelt dat hij vooral om de nostalgie kiest voor retro graphics in zijn spellen. ‘’Het helpt ook dat het er simpel uitziet en daardoor niet alleen makkelijk te communiceren is naar de speler, maar ook voor mij, bij het maken van ‘low-poly’ 3D-models.’’ Hij maakt die graphics door simpelweg het uiterlijk te kopiëren en zelf nog wat toe te voegen. ‘’Meestal probeer ik de ‘dit is hoe ik denk dat het er vroeger uitzag, ook al is dat misschien niet zo’ look te creëren.’’ Door in te spelen op nostalgische gevoelens naar retro games kan je een heel specifiek warm en prettig gevoel opwekken, denken beide Marcus en Donovan.
Remasters
Om vandaag de dag nog in te spelen op dat nostalgische gevoel worden er door de grote gamestudio’s vaak zogenaamde ‘remasters’ gemaakt. Dat is wanneer een oude game vernieuwd wordt om gespeeld te kunnen worden op de nieuwste consoles. Dat gebeurt in verschillende vormen; ‘’Je hebt remasters die alleen de graphics een boost geven en de gameplay hetzelfde laten met quality of life updates zoals ‘Link’s Awakening’ en remasters die juist alles omgooien. Het gebeurt helaas best wel vaak dat een remake of een remaster van een retro spel al zijn charme verliest.’’ Volgens Marcus Horn zal hem dat niet overkomen: ‘’In principe probeer ik de retro-esthetiek perfect te combineren met het moderne gemak in het spelgevoel en de ‘quality of life improvements’.’’ Marcus vindt dat met de technologie van tegenwoordig het makkelijker is om retro spellen te maken dan vroeger. ‘’De meeste retro spellen hebben ook een bepaalde eenvoud die helpt om de boodschap van het spel vrij gemakkelijk over te brengen.’’ Hij denkt dat een groot deel van de aantrekkingskracht voor moderne retro games de eenvoudigheid is en dat ze qua communicatie van spel naar speler makkelijker werken dan de meeste moderne spellen.
Toekomst
Donovan denkt dat er in de toekomst nog steeds retro games worden gemaakt van de 80’s en 90’s, het zal alleen wel minder worden. Er zullen wel meer games komen van rond 2000: ‘’Dat begint steeds meer te komen, ik denk dat dat tijdperk voor retro games langzaam opschuift.’’
Er zullen vast ooit retro games worden gemaakt van games die nu uitkomen, die voor ons nu het nieuwste van het nieuwste zijn, denkt hij. Volgens Marcus ligt dat echter net anders: ‘’We zitten nu al dicht bij de technologische limiet van realisme in games, ik denk dat wanneer dat geraakt is dat er alleen maar meer retro games gemaakt gaan worden.’’ Voor liefhebbers van retro games ziet de toekomst er in ieder geval goed uit, denken beide Marcus en Donovan.