De maskerade van Removeface

Anonieme muziekartiesten, ze komen nog wel eens voor. Denk aan SIA, Daft Punk, of Marshmello. Maar removeface heeft het zijn gezichtloze identiteit letterlijk in zijn naam zitten. De 19-jarige vocalist en producer uit de Verenigde Staten maakt vanuit zijn slaapkamer hybride genremuziek zoals ‘hyperpop’ en ‘krushfunk’. Hij begon in 2016 al met muziek maken en na een lange pauze pakte hij het in 2021 weer op, met groot succes. Nummers als ‘ON THE FLOOR’, ‘sharp fangs’ en ‘4ever’ zijn tientallen miljoenen keren gestreamd. Het afgelopen jaar heeft hij voor het eerst 1 miljoen maandelijkse luisteraars aangetikt op Spotify.

Wie is removeface?

‘’Mijn naam is removeface, of Neo. Maar natuurlijk heet ik niet echt zo. Mijn naam is niet Neo en removeface is een karakter. Ik heb removeface bedacht omdat ik het aan idee van bekendheid een hekel heb, ik heb mensen om me heen gezien die door bekendheid in een monster veranderden en iedereen van zich afzetten. Deze identiteit is bedacht om mezelf daarvoor te beschermen. Ik heb het gevoel dat bekendheid de passie van het muziek maken wegneemt. Er is een verschil tussen mij en removeface, maar eigenlijk ook niet. Ik ben gewoon een normaal persoon net zoals iedereen die naar mijn muziek luistert. Ik leef een normaal leven en ga naar school en speel videogames, maar niemand weet dat. Ik houd mijn persoonlijke leven het liefst privé, dus dit is ook alles wat ik ga zeggen. Removeface is nog steeds ik, maar anoniem. Ik kan die twee persoonlijkheden los van elkaar houden en nog steeds doen waar ik van hou, muziek maken.

Hoe zou je jou weg naar succes omschrijven?

‘’Het begon in 2016 met liedjes uploaden op SoundCloud, zonder veel succes. Na een tijdje stopte ik met het maken van muziek maar in 2021 kwam ik terug, toen genres zoals ‘sigilkore’ in opkomst waren. Het tweede nummer wat ik toen op Spotify had gezet was mijn eerste hit, om het maar zo te zeggen. Geen gigantische getallen, maar groot voor mij. Het is nu nog steeds een van mijn meest geluisterde nummers. Een grote denkfout die beginnende artiesten maken is dat wanneer ze zomaar beginnen met muziek maken, ze verwachten dat ze ineens populair worden. Dat deed ik eerst ook, maar ik kwam er later achter dat het allemaal draait om connecties. Zonder de mensen die ik onderweg heb ontmoet was ik nooit geweest waar ik nu ben. Ik heb altijd al muziek gemaakt omdat ik het leuk vond, en nu nog steeds. Het enige wat nu anders is, is dat ik er nu geld mee verdien en ik ben zo dankbaar voor de mensen die naar mijn muziek luisteren zodat ik van mijn passie kan leven.

Hoe verbind je je met je fans terwijl je anoniem blijft?

‘’Vooral door online veel actief te zijn. Ik reageer op alle berichten die ik krijg, ook al wordt dat wel steeds moeilijker naarmate ik meer luisteraars krijg. Nog zoiets wat ik jammer vind aan bekend worden, dat je niet meer persoonlijk kan zijn met elke individuele fan. Ook had ik laatst mijn eerste tour, met optredens langs een groot deel van de oostkust. Daar droeg ik mijn masker, voor het eerst publiekelijk, voor honderden mensen. Je denkt misschien dat dan de zenuwen weggaan maar dat was echt niet zo. Het was fantastisch om daar op te treden, fans voor het eerst in het echt kunnen ontmoeten en toch anoniem te kunnen blijven.’’

Gaat het masker ooit af?

‘’Stiekem denk ik dat mensen niet echt mijn gezicht willen zien. Het onwetende is veel spannender en mysterieuzer. Het klinkt misschien raar maar de laatste keer dan mensen mijn gezicht hebben gezien is echt een tijdje terug. Niemand heeft recentelijk mijn gezicht gezien los van mijn familie en mijn beste muziekvriend Universe. Het masker gaat nooit af, maar wie weet, want niks is ‘4ever’.’’

Simon Deppenbroek

Hoi, ik ben Simon. Ik ben gepassioneerd over games, zeilen, skaten, lezen en schrijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Previous Story

“Om chaos onder controle krijgen is zelfkennis voor nodig. Je weet dan beter waar je grenzen en vaardigheden liggen. Samen denken en goed luisteren is het begin.”

Next Story

HORIZON

Latest from Media & Cultuur

Go toTop