‘’Exact dezelfde dingen brengen een ander prijskaartje mee, enerzijds zal het bereid zijn maar ik denk ook dat heel veel mensen zich hier niet van bewust zijn’’, aldus Adeline Faber-Versluis. Het fenomeen ‘’pink tax’’, misschien heb je er ooit wel eens van gehoord. Het gaat over dat vrouwen voor dezelfde producten meer betalen dan mannen. Dit gaat vooral over verzorgingsproducten, kleding en gezondheidsproducten. Vrouwen betalen meer voor items zoals scheermessen, shampoo en zelfs voor kappersbezoeken. Deze prijstelling wordt als genderdiscriminatie en oneerlijk beschouwd.
Vrouwen in Nederland krijgen gemiddeld 13,5 procent minder betaald voor dezelfde functie op het werkveld ten opzichte van mannen. Dit is redelijk bekend, maar pink tax is dit niet. Vrouwen krijgen al minder betaald, maar moeten dus ook meer geld betalen voor alledaagse producten.
Hoe komt het dat het prijsverschil zo groot is? Adeline Faber-Versluis heeft hier antwoord op: ‘’Het ligt aan wie je vraagt. Als je dit aan een producent zou vragen, zou hij ongetwijfeld zeggen dat de productiekosten hoger liggen, of dat er andere grondstoffen in zitten. Terwijl als je de dingen naast elkaar houdt, is dat niet zo en is het dus een stukje marketing. Het antwoord op de vraag is dus heel simpel, omdat het kan.’’
‘’Want wat trekt vrouwen aan? Dat zijn dan niet altijd de grijze dingen, wel de roze. Het is dan niet zo gek dat bedrijven ook denken dat ze hier dan meer voor kunnen vragen’’ aldus Adeline Faber-Versluis. In conclusie betalen vrouwen dus 10 tot 30 procent meer voor de roze verf. Als je tegen deze ongelijke prijstelling ben, zou je ervoor kunnen kiezen om deze roze producten te laten liggen.