Bron: Pexels, foto gemaakt door cottonbro studio

Nostalgie in nieuwe retro games

Vandaag de dag worden er veel nieuwe games uitgebracht die eruitzien alsof ze recht uit de 80’s, 90’s, of 2000’s komen. Volgens Donovan Kerssenberg, redacteur bij Tweakers en retrogame-expert, zijn er verschillende redenen voor dat veel nieuwe games de stijl gebruiken van oude klassiekers. Donovan speelt al games sinds hij kleuter is. ‘’Spellen die ik vroeger speelde, zoals de eerste Sonic en Pokémon spellen, maar ook ‘Command and Conquer’ zijn ondertussen retro geworden’’ vertelt hij lachend. Hij betuigt hoe nieuwe games je toch een oud gevoel kunnen geven, wat hij wel en niet goed vindt aan deze games en wat hij verwacht van de toekomst.

Nostalgie

Nostalgie is als een drug bij retro games, vindt Donovan; ‘’Als mensen alleen al sommige beelden zien worden ze geteleporteerd naar een onbezorgde jeugd, dat geeft een fijn gevoel.’’ Het horen van bepaalde geluiden en soundtracks, de graphics, het aanraken van de controller en de scanlines van een oud CRT-beeldscherm kunnen er ook voor zorgen dat je helemaal weer teruggaat. Dit is volgens hem de reden dat moderne retro games worden gemaakt. Door in te spelen op nostalgische gevoelens naar retro games kan je een heel specifiek warm en prettig gevoel opwekken.

Remasters

Donovan houdt ervan om games op het originele platform te spelen, de controls zijn dan ook gespitst op die controller voor die console. ‘’Het wordt wel moeilijker om alles op het origineel te spelen, alles is ontzettend duur en zeldzaam geworden in de retro game markt’’ zegt hij. Om deze reden en vooral het inspelen op het nostalgische gevoel worden er door de grote gamestudio’s vaak zogenaamde ‘remasters’ gemaakt. Dat is wanneer een oude game vernieuwd wordt om gespeeld te kunnen worden op de nieuwste consoles. Dat gebeurt in verschillende vormen; ‘’Je hebt remasters die alleen de graphics een boost geven en de gameplay hetzelfde laten met quality of life updates zoals ‘Link’s Awakening’ en remasters die juist alles omgooien. Het gebeurt helaas best wel vaak dat een remake of een remaster van een retro spel al zijn charme verliest.’’ Zo heeft Donovan het over een spel wat door het vervangen van bepaalde stemacteurs en een nieuwe soundtrack niet nostalgisch aanvoelt, het hele punt van de remaster en de charme wat het origineel had, valt dan weg volgens hem. Remasteren blijft in de toekomst een goede optie voor gameontwikkelaars, denkt Donovan.

Nieuwe ideeën

Los van remasters komen er ook nog steeds nieuwe retro stijl games uit met een nieuw idee. Een spel als Terraria hoort in deze categorie. ‘’Terraria vind ik fantastisch, het zijn wel die retro super lage resolutie graphics, je kan bij wijze van spreken de blokken tellen. Maar ze hebben er wel een modern laagje verf overheen gegoten door bijvoorbeeld moderne lichttechnieken, wat het dan toch weer modern maakt. Het hoeft niet zo’n strakke 8-bit game te zijn’’ zegt Donovan. Maar volgens hem is hoe het spel speelt en bestuurt nog altijd het belangrijkste. ‘’Met de opkomst van 3D games wisten veel studio’s nog niet hoe je 3D games moest besturen en hoe je kon rondlopen. Veel van die games zijn nu lastig te spelen, omdat de manier van besturen heel anders is dan nu. Het is iets wat goed omgezet moet worden. Graphics kunnen helpen, maar dat maakt niet gelijk een game goed.’’

Donavan merkt wel op dat sommige spelontwikkelaars kiezen voor het retro stijltje om het retro stijltje, terwijl het niet nodig is. ‘’Sommige games lijken hierdoor op elkaar terwijl dat niet hoeft. Veel ontwikkelaars kiezen snel voor een artstyle die erg bekend is zoals dat van de Super Nintendo, terwijl er nog veel andere zelden gebruikte opties zijn’’ zegt Donovan.

Jongere generatie

Over nieuwere spellen zegt Donovan; ‘’Ik vind het jammer dat ze moderne games en remasters vaak makkelijker maken, soms is het echt handig om bijvoorbeeld je spel op te kunnen slaan, maar tegenwoordig slaan ze daar een beetje in door. Je wandelt het spel heen zonder veel moeite. Vroeger, in ‘Doom’, word je gewoon met een pistool in een level gezet en zocht je het maar uit. Nu wordt het je uitgelegd wat een geweer is.’’ Gelukkig geven sommige games de speler wel de mogelijkheid om dit uit te zetten, voegt hij toe. Donovan vindt ook dat er juist ook veel goede moderne (retro) games worden gemaakt die het juist goed lukken om de juiste doelgroep aan te spreken.

Toekomst

Donovan denkt dat er in de toekomst nog steeds retro games worden gemaakt van de 80’s en 90’s, het zal alleen wel minder worden. Er zullen wel meer games komen van rond 2000. ‘’Dat begint steeds meer te komen, ik denk dat dat tijdperk voor retro games langzaam opschuift.’’ Er zullen vast ooit retro games worden gemaakt van games die nu uitkomen, die voor ons nu het nieuwste van het nieuwste zijn, denkt hij.

Simon Deppenbroek

Hoi, ik ben Simon. Ik ben gepassioneerd over games, zeilen, skaten, lezen en schrijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze foto staat op de site van VoicesForWomen
Previous Story

Medische wereld te weinig gericht op de vrouw

Next Story

Mbo’ers verlaten massaal opleiding

Latest from Media & Cultuur

Road to: Bart Heeling

In onderstaande video heb ik Bart Heeling mogen interviewen. Hij is auteur van “Gewoon speciaal”, storyteller, gedragsspecialist en leerkracht van een SO+ klas. Ik
Go toTop