Lage lonen, slechte werkomstandigheden en milieuvervuiling. Steeds meer mensen worden bewust van de nadelen van fast fashion, websites als Shein, Asos en H&M bezuinigen zoveel mogelijk op de productiekosten van kleding met alle gevolgen dan dien, ‘het bevordert een wegwerpcultuur’.
Waarom is fast fashion slecht?
Niels is eigenaar van vintage winkel Tijdcapsule in Zwolle, hij ziet dat al deze negatieve aspecten aan fast fashion in combinatie gaat met een algemene slechte kwaliteit aan kleding.
Deze betaalbare kledingstukken worden vaak zo goedkoop mogelijk gemaakt in landen waar de arbeidsveiligheidswetten niet goed worden toegepast en waar de grote bedrijven de lonen zo laag mogelijk kunnen maken. Het resultaat hiervan is kleding van laagwaardig textiel en steeds meer gebruik van plastics als polyester.
Duurzaamheid
De overproductie van goedkope kleding heeft ook negatieve gevolgen op het milieu. Steeds meer bedrijven zien het belang in van recycling en zien het bevorderen van de duurzaamheid als een groot doel binnen het bedrijf.
Ook bij de kringloopwinkel in Steenwijk ‘Dat vinden we héél belangrijk, de vraag die ik mijzelf regelmatig stel bij besluiten: Wat hebben wij, als gevolg van dit besluit, voor effect op het klimaat?’ Jolanda is medewerker van de kringloopwinkel waar ze ook de negatieve kanten van fast fashion ervaren. Deze kleding is van goedkoop en laagwaardig materiaal en is vaak moeilijk te recyclen ‘de laatste jaren is fast fashion hard toegenomen. De bekende Chinese site (Shein) is zo’n site met laagwaardig textiel. De aangeboden kleding via Primark/Lidl/Kruidvat etc helpen ook niet echt. Dus ja, kleding vóór de fast fashion was van betere kwaliteit. Dat is ook de reden dat consumenten textiel nauwelijks te recyclen is, slechte kwaliteit en vermenging van verschillende stoffen, bijv. elastaan en katoen’.
Vintage shoppen
Als gevolg van de bewustwording over fast fashion zijn steeds meer modeliefhebbers tweedehands gaan winkelen, zei het bij kringlopen of bij vintage winkels. Dit is voor deze winkels en het milieu een mooi vooruitzicht. Volgens Niels van Tijdcapsule zijn we er nog niet helemaal ‘het begint wel steeds meer te komen, maar nog niet genoeg. Mensen weten het wel, maar zijn nog net te veel geneigd om bijvoorbeeld een Zara naar binnen te stappen in plaats van een vintage kledingwinkel’.